Sötsug

Som ni säkert har märkt så har bloggen ett litet jullov. Jag är i min hemstad Örebro nu under julen och eftersom jag jobbar extra och skriver på min C-uppsats blir det inte så mycket tid över. Men det är många som mailar och ställer frågor, så jag tänkte att jag kan besvara en av de vanligaste frågorna jag får... Nämligen vad man kan göra åt sitt sötsug. Jag har svarat på det för något år sen i ett tidigare inlägg, men eftersom det är något som många undrar över så skriver jag ett nytt inlägg om det.

Att äta godis ibland tycker jag inte är något "dåligt". Däremot mår man inte så bra av att ständigt gå runt och vara sugen på något sött. Dels är det psykiskt påfrestande och dels faller man förr eller senare för frestelsen och äter något sött, vilket inte i längden är speciellt bra. Mitt bästa tips för att minska på sitt sötsug och småätande är att äta regelbundna måltider och att äta så mycket att man blir "lagom" mätt. Om man hoppar över en måltid så sjunker blodsockret. Eftersom kroppen strävar efter att vara i balans, så kommer man att bli sugen på att äta något som höjer blodsockret snabbt igen, nämligen något sött. Detta går att undvika genom att äta regelbundna och mättande måltider!



En bra måltidsfördelning kan se ut så här:
• Frukost
• Mellanmål
• Lunch
• Mellanmål
• Middag
• Eventuellt kvällsmål

Ett vanligt missag många som vill gå ner i vikt gör, är att hoppa över måltider för att få i sig en mindre mängd kalorier. Detta fungerar inte! Att hoppa över måltider gör som sagt bara att du blir sugen och jättehungrig och äter extra mycket när du väl äter. Att hoppa över måltider och gå hungrig gör att man går och tänker på mat och blir extra sugen på det som man tycker är allra godast, som till exempel godis, choklad eller liknande. Alltså; förebygg sötsug genom att ge kroppen lagom mycket mat, på hyffsat regelbundna tider. Låt det gärna inte heller gå för många timmar mellan målen. 3-4 timmar brukar vara lagom för att undvika att blodsockret faller för mycket och sötsuget sätter in. Jag tycker alltså att mellanmål bra. Kolla in mitt inlägg om 45 tips på bra mellanmål HÄR!

Ett annat tips för att bli av med sötsuget tror jag faktiskt kan vara att inte ha några "regler" som säger att man inte får äta godis, fikabörd, glass osv. Det som är förbjudet lockas man av! Om du till exempel säger till dig själv att du inte får äta godis på en månad, så kommer en stor del av den här månaden att gå åt till att tänka på just godis och på hur gott det hade varit. När månaden sen har gått kommer du inte vilja göra något annat än att äta massa godis. Jag tror att man blir lite "besatt" och "fixerad" av det man förbjuder sig själv från att äta.

Så gör dig av med förbud, börja äta ordentliga mål på regelbundna tider, låt det inte gå för lång tid mellan målen och om det är något du trots allt blir riktigt sugen på så tycker jag att du ska äta det! 


Kommentarer
Postat av: hannasvea

Superbra inlägg! Ett annat tips är att äta mer protein och fett, samt att röra på sig. Hjälper i längden!

2010-12-29 @ 17:28:47
URL: http://hannoushka.blogspot.com
Postat av: Tara

Jag tycker man blir av med sötsuget när man borstar tänderna:D

2010-12-29 @ 20:51:00
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Camilla

Bra tips! :) Har hört att man ska bita i en citron för att minska sötsuget en del. Fast det låter inte speciellt mysigt!



BÖRJA BLOGGA MER! =)

2011-01-01 @ 20:08:45
URL: http://franberg.blogg.se/
Postat av: Lasse

Åt upp nästan en hel chokladask själv under julhelgen.

2011-01-03 @ 09:54:23
Postat av: N

Hej, hittade din blogg och när jag läser ditt råd om att bli av min sötsuget så säger du ju emot dig själv..ät inte godis, fast ät om du verkligen vill...

Varför rekommenderar du inte folk att äta riktig mat?

2012-07-16 @ 23:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback