Trender i matvärlden

För er som, liksom jag, tycker att det är intressant med mattrender och vad det är som påverkar oss i våra matval kan jag tipsa om den här artikeln på Svenska Dagbladets hemsida. Jag passar också på att tipsa om min egen krönika i ungefär samma ämne som jag skrev för Uppsala Studentkårs tidning för några månader sedan.

Fundera gärna på varför du har just de matvanor du har... Beror det på att det är populärt att äta så just nu, att du mår ovanligt bra av det, att många bloggare tipsar om sånt du väljer att äta, att någon läkare säger att det är bra? Det kan vara rätt så intressant att ifrågasätta och fundera på varför man gör de val man gör!


Kommentarer
Postat av: Linn

Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte blir påverkad, för det blir jag. Både medvetet och omedvetet.



För mig handlar det mest om att det är spännande att testa nya saker, dock så skulle jag aldrig hoppa på någon diet med en massa förbud. Jag äter av allt, just för att jag mår bra av det och tycker det är skönt att slippa ägna onödiga tankar om att inte få äta si eller så.



Dock så undviker jag vissa saker och ett exempel är att jag väljer bort vitt mjöl & dylikt, och satsar mycket på fullkorn. Men det är pga jag mår bra av det och tycker betydligt mycket mer om det! :)

2011-06-14 @ 13:18:41
URL: http://halsogladje.blogg.se/
Postat av: Sofie

Du skrev lite fel i inlägget, ska vara Svd och inte DN :)



Jo visst blir man påverkad. Något som verkligen är inne nu är ju LCHF, personligen förstår jag mig inte riktigt på den dieten för jag tror inte den håller i längden (en massa år) utan att man kommer behöva mer kolhydrater, men den är säkert bra om man vill gå ner i vikt eftersom man slipper t.ex. sockersuget

Postat av: Mdm Bovary

Vilken intressant och innehållsrik blogg!!!

2011-06-15 @ 17:18:14
Postat av: Matglad

Jag tycker det är häftigt det där med att allt tyder på att det är en balanserad kost som gäller. Är allt för strikt och supernyttigt så kommer motpolen med en massa sött och fett i stora mängder! Inget av det är särskilt hälsosamt i längden. Vi människor behöver lite av varje (nytta och njutning).

Det tycker jag du gör bra med din blogg! Visar på en helhet :) Duktigt!



Tummen upp för trenden med vegetariskt och ekologiskt förresten. Hoppas det är här för att stanna :)

2011-06-16 @ 17:38:40
URL: http://blogg.vk.se/matglad

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback