Hälsotallrik- En hälsosam tallrik... Eller?


I lördags var jag och två kompisar i Vaxholm. Det var supervarmt ute, så vi åt glass och badade hela dagen. Lunch åt vi på en restaurang vid vattnet. Jag beställde deras "Hälsotallrik", som ni ser på bilden. Flera restauranger har idag något de kallar Hälsorallrik på sina menyer. Jag tycker att det är rätt kul att se vad en sådan rätt innehåller, just eftersom den har fått namnet Hälsotallrik. Man får liksom en hint om vad som anses vara hälsosamt. Men är hälsotallriken nyttigare och hälsosammare än menyns övriga rätter? Vad definierar egentligen en hälsosam maträtt?

Just den här hälsosallriken bestod av kycklingfilé, couscous, tzatziki, guacamole och grönsaker. Jag blev positivt överraskad av salladen! Den var stor och innehöll en god blandning av ruccola, oliver, rödlök, majs, paprika mm. Alltså inte bara gurka, tomat och isbergssallad som man annars ofta får nöja sig med.

Jag som gillar röror tycker att det var bra att man fick både tzatziki och guacamole! Kycklingen och couscousen smakade bra, men var ändå inget speciellt. Huruvida det är en hälsosam rätt beror på vem som äter och vad han/hon har för behov och preferenser. Jag blev i alla fall lagom mätt och det kändes som att proportionerna mellan de olika livsmedlena på tallriken var lagom. Varken för lite eller för mycket av något.

Brukar ni välja Hälsotallrik när ni äter ute?
Vad tycker ni om dem?


Kommentarer
Postat av: Katarina

Hälsotallriken ser god ut. Tyvärr får man inte sådana i Singapore eller inte under det namnet i alla fall :)

2011-07-05 @ 04:28:27
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: emelie

har inte testat men skulle göra om de fanns som alternativ när jag var ute och käka.

tallrikens kombo såg god ut.. så jag skulle vara nöjd.

2011-07-05 @ 09:33:46
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Tiger

Jag ääälskar hälsotallriken på Kófi! Kyckling med bulgur, hummus, tzatziki, keso, majs, avokado och lite tråkig isbergssallad och tomat. Sååå gott!

2011-07-05 @ 11:24:22
URL: http://tiger.spotlife.se
Postat av: Linn

Inte just en sk. "Hälsotallrik". Men det finns ett ställe vi brukar gå på där jag alltid väljer mellan två rätter.



En är en GI-rätt där man får nötfärs, kalkon & kassler tillsammans med grönsaker, tzatsiki och avocado. Den är mycket god! Lagomt av precis allt och den mättar så där skönt!



En annan favis är "Veggiemenyn" Då får man sojabitar, nötter, bönor, avocado, soltorkade tomater, blandsallad & valfri sås. Den är fruktansvärt god och jag älskar den! Dock tycker jag dessvärre att de använder aaaalldeles för mycket olja. Men man får göra det bästa och skyffla undan så mycket som möjligt helt enkelt :)

2011-07-05 @ 14:32:35
URL: http://halsogladje.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag brukar kunna ta det om jag är sugen på något som är garanterat fräsch och inte för tungt. Men precis som du säger så vad är hälsosamt till vem? Men oftast så är det ju mycket grönsaker och någon bra proteinkälla i grunden.

2011-07-05 @ 18:28:18
URL: http://matochlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback