Laktosintolerans

Vad är laktos?

Laktos (även kallat mjölksocker) är en sockerart (kolhydrat) som är uppbyggd av två olika sorters socker; galaktos och glukos. För att vi ska kunna tillgodogöra oss laktosen, krävs det att den sönderdelas till galaktos och glukos. Denna sönderdelning sker i tunntarmen med hjälp av ett enzym som kallas laktas. Man kan säga att laktas är som en hammare som bankar isär laktosen till de två beståndsdelarna galaktos och glukos.





Vad innebär laktosintolerans?

Vissa människor saknar laktas helt eller har det endast i en begränsad mängd. Detta innebär att de inte kan bryta ner laktosen till galaktos och glukos, och därmed alltså inte tillgodogöra sig laktosen. Laktosen fortsätter onedbryten till tjocktarmen, där den drar åt sig vatten och. I tjocktarmen fungerar laktosen som mat för bakterier, vilket leder till symptom som gasig mage, diarré, uppsvälld mage, magknip, "bullrig" mage osv. Att få i sig laktos trots att man inte kan bryta ner det ger obehag, men är inte farligt på något vis.


Hur vanligt är det?

Laktosintolerans är ett vanligt tillstånd världen över. Dock är det relativt ovanligt i Sverige. Man vet inte exakt, men man tror att ca 4-10% av Sveriges befolning inte tål laktos.


Är du drabbad... egentligen?

Jag tycker att det känns som att det idag är lite "inne" att vara laktosintolerans. Var och varnannan människa hävdar att de inte tål laktos och utesluter helt livsmedel med laktos i. Personligen tror jag faktiskt inte att alla de här människorna är laktosintoleranta. Att man har känt sig lite uppsvälld i magen efter att man har fått i sig till exempel mjölk behöver absolut inte betyda att man är laktosintolerant.

Jag vill inte att det ska verka som att jag misstror människor, jag förstår att man lätt drar slutsatsen att man är laktosintolerant. Jag tycker däremot att det är väldigt synd om man utesluter en stor livsmedelsgrupp i onödan. Mjökprodukter är en källa till en otroligt stor mängd nyttiga ämnen som vi behöver.

Jag vill därför uppmana folk till att inte diagnostisera sig själva för fort. Innan man kan säga att man verkligen är laktosintolerant tycker jag att man ska undersöka saken noggrannt. Man kan till exempel helt utesluta livmedel som innehåller laktos under några dagar för att se om man blir bättre i magen. Man kan sedan "provocera" fram eventuella symtom genom att efter laktosuppehållet till exempel dricka några deciliter mjölk och se hur det känns. Om man vill undersöka saken ytterligare kan man genomföra en "laktosbelastning", som går ut på att man intar en mängd laktos, och efter en stund mäter med hjälp av blodprov, hur mycket laktos kroppen har lyckats ta upp.



Kommentarer
Postat av: Anna,

Hej! Hur gick det till när du fick din nuvarande anställning och vad får du göra på jobbet? Kram Anna :)

2011-08-28 @ 15:56:35
Postat av: Lasse N

Det var verkligen lärorikt!

2011-08-29 @ 16:51:57
Postat av: Bythelake

Intressant inlägg. Håller själv på och testar, då jag fått reaktioner på laktos. Som du säger hoppas jag inte att det är så då jag använder mycket mjölk, kvarg och keso. Tack för bra informativa inlägg =)

2011-09-01 @ 22:13:58
URL: http://seasonsbythelake.blogspot.com/
Postat av: CAMIE

Jag har varit laktosintollerant i nästan 7 år och jag VET att jag är det. Dock kan det pendla ganska friskt från hur mycket jag tål, ena dagen kan en ostskiva gå jättebra men andra dagen kan jag känna av den direkt. Det är så otroligt individuellt! Och vad jag fick höra när jag gick till läkaren för att testa mig så sa dem att de enda dem kunde se via blodprov var om man var överkänslig mot mjölkprotein?



Och vad gör det om man är laktosintollerant!? Du behöver inte sluta med mejeriprodukter bara för det! Det finns hur många olika laktosfriaalternativ som helst. Jag kan fortfarande äta fil, dricka mjölk, äta keso, laga mat på gräddfil eller créme fraiche osv. I de större matbutikerna så finns det oftast en helt egen hylla för de laktosfriaprodukterna. Alla tycker så synd om mig när jag säger att jag är laktosintollerant men det är inte det, det enda jag måste avstå helt ifrån är oftast bakelser och godis men det klarar jag mig utan.

2011-09-17 @ 13:30:09
URL: http://camillahart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback