Glutenfritt

Det finns många olika typer av allergier och intoleranser när det gäller mat. Det man träffar på mest är nog patienter med glutenintolerans (celiaki), mjölkproteinallergi, laktonintolerans, äggallergi, nötallergi osv. Det finns väldigt många specialprodukter på marknaden som det är bra att ha koll på när man jobbar som dietist. Min vän och klasskompis Helena som skriver bloggen Matresan håller på att testa hur det är att äta helt glutenfritt. Inte för att hon inte tål gluten, utan helt enkelt för att lära sig hur det kan vara att leva som glutenintolerant. Det här tror jag är ett superbra sätt att lära sig på! Jag har själv blivit lite sugen på att prova att testa nån typ av allergi- eller intoleranskost i några dagar... Idag har jag varit med i Helenas kaktest av glutenfria kakor, som jag tror att hon kommer skriva om på sin blogg snart! :)



Gluten finns i vete, råg, korn och havre


Kommentarer
Postat av: Malin

hejsan! Jag är gluten och mjölkproteins allergisk. Testa det du! =) Många tänker att mjölkprotein är lätt eftersom de tänker laktos, men försök ersätta creme fraiche eller vispgrädde, smakar inte alls bra! =)

2010-10-05 @ 18:42:35
URL: http://omeletten.blogspot.com
Postat av: Hilda

Hejsan Filippa! Tycker verkligen om din blogg jättemycket och gillar speciellt alla nyttiga recept och tips om mat som du lägger upp! Själv är man ju en fattig student och om jag ska vara ärlig så är jag så jäkla slarvig med maten och äter tex aldrig frukost och massa sena nattmackor, kan du inte hjälpa ig och andra att bli lite nyttigare? Typ ge lite tips om hur och vad man kan käka för att få energi men ändå vara nyttig? Vore jättetacksamt!!

2010-10-05 @ 20:41:06
Postat av: Mona

Hej!

Kan du inte svara på några av alla "läsarfrågorna" som ställdes under ett inlägg! inressant att veta :)

Tack för en superblogg!

2010-10-05 @ 23:32:32
Postat av: Tara

Är glutenfria kakor lika goda som vanliga? Tror du förrästen att du skulle vilja rösta fram mig till årets finlandsvenska matbloggare här: http://bloggpriset.ylebloggen.fi/nomineringar/

Det skulle vara otroligt snällt eftersom jag inte kan delta i några liknande "sverige tävlingar":D Man behöver bara fylla i årets temablogg, resten kan du lämna tomt. Tack!

2010-10-07 @ 15:33:00
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag har en bror och även brorsbarn som är både gluten + mjölkallergiker. Har lärt mig därefter att både baka och laga mat, de gånger jag bjuder de på mat eller fika. Finns faktiskt väldigt enkla recept på många, goda bakverk som är både mjölk och glutenfria.



Ha det gott.

2010-10-07 @ 20:50:07
URL: http://medvetennarvaro.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad kul att du skrev lite om mig :) Nu har det ju blivit både laktos- och glutenfritt så det är lite pilligt! och kaktestresultatet kommer upp efter helgen! Ha en jättefin helg! :)

Kramar!

2010-10-08 @ 10:45:06
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Hej hej! Pluggas själv till dietist, fast i Göteborg. Där måste vi pröva på alla koster som t.ex glutenfri, mjölkproteinfri, proteinreducerad, fettreducerad, SNR m.m. Det ingår liksom i kurserna klinisk nutrition, gör det inte det hos er? Toppen iaf:)

2010-10-14 @ 15:21:31
URL: http://nattaliiin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback