Lätt som en plätt, eller...?

Det pratas så mycket överallt om hur man ska göra för att gå ner i vikt och det finns snart lika många metoder som det finns människor... Om metoderna fungerar är en annan sak... Ofta brukar det väl vara så att folk hoppar på någon ny diet och går ner några kilo ganska snabbt, eftersom att de flesta dieter ju går ut på att äta mindre. Men det är sällan som det håller i längden och efter ett tag så tröttnar man både psykiskt och fysiskt på att banta ellerfölja en diet och man börjar äta mer som man gjorde förut, vilket leder till att man går upp i vikt igen, kanske till och med så att man väger mer än innan man började banta. Om man följer en sträng diet så blir man faktiskt trött på den efter ett tag, det är bara att inse! Och det kan i värsta fall leda till att man blir som besatt av fet och onyttig mat, eftersom man har undvikit den ett tag och börjar proppa i sig godis, glass och annat onyttigt.

     Men egentligen är det väl ganska enkelt att gå ner i vikt... Eller? Nja, antagligen är det lättare sagt än gjort. Men i teorin så är det faktiskt enkelt! Punkterna nedan (hämtade från Tasteline) tycker jag är bra! De förklarar på ett bra och kortfattat sätt hur man ska göra för att gå ner i vikt, och hålla vikten (Vem som helst kan gå ner i vikt - det svåra är att behålla den nya vikten!) Det viktiga tror jag är att inse att om man vill minska på sin vikt och behålla den nya vikten, så måste man byta livsstil. Det räcker inte med att tänka att man till exempel ska undvika socker i en månad - man måste se det långsiktigt och förstå att man, för ett ihållande resultat, måste få en hälsosammare livsstil!

Här är punkterna från Tasteline:

1. Utgå ifrån den mat som du brukar äta och gillar och gör den nyttigare. Byt ut allt vitt mjöl, bröd, pasta, ris mot fullkornsvarianter exempelvis. Välj magra varianter av alla mjölkprodukter och lägg till grönsaker. Då har du kommit en bra bit på vägen.


                                                          
2. Fyll halva tallriken med grönt, en kvart med kött/fisk/kyckling och en kvart med ris/pasta/potatis. Hört den förut? Säkert, men brukar du göra så?



3. Ät mindre portioner av det som är mindre nyttigt. Du behöver inte avstå helt men minska på antalet tillfällen då du äter snacks och godis och halvera mängden.



4. Titta djupare i glaset! Vad är det du dricker, hur mycket och hur ofta? Dryckerna förutom vatten, te och kaffe innehåller massor med flytande kalorier. Genom att helt slopa drycker som innehåller kalorier till vardags kan du spara massor med onödiga kalorier.



5. Ät regelbundet så minskar risken för att äta för stora portioner vid lunch och middag. Satsa på frukt, fullkornsbröd med magert pålägg, osötad yoghurt eller lite torkad frukt med lite nötter.



Regelbunden träning på det här och det kan inte bli bättre! =)




PS. Glöm inte bort att unna dig nåt onyttigt ibland, som till exempel fikabröd eller godis - det måste man göra om det ska hålla på lång sikt! DS.


Kommentarer
Postat av: Anonym

väldigt bra tips

2007-05-25 @ 22:08:06
Postat av: Elin

Utmärkta tips! Det är ju så att alla vet ju vad man borde stoppa i sig och vad man ska låta bli. Om alla skulle gå efter det så skulle man gå ner i vikt. Men man struntar i det och köper en massa dyra piller och drycker istället. Vad tänker människan med ibland? Bra
blogg!

2007-05-25 @ 22:37:21
URL: http://ohre.blogg.se
Postat av: Filibabba!

Elin - ja det stämmer..men det är verkligen lättare sagt än gjort, det är det nog många som har blivit varse i den här frågan...

2007-05-25 @ 22:41:58
URL: http://www.filibabba.blogg.se
Postat av: Anonym

Personligen tycker jag att det är lätt att äta bra mat som håller en smal/får en att gå ner i vikt.
Som det skrevs där uppe handlar det om att byta livsstil! Man behöver inte göra det svårare än det är. Idag är verkar folk se saker för svart och vitt. "Vanligt" kost är t.ex pulvermos, brunsås och färdiga köttbullar, på ett ungefär. Och den nyttiga maten är något man äter för att gå ner i vikt. Förhoppningsvis lär sig folk att om man äter bra mat, som mättar som den ska och ger en energi, så blir man både en smula smalare och man får möjligheten till ett bättre liv rent fysiskt eftersom kroppen får näring den behöver, inte massa mättade fetter, transfetter och andra syntetiska saker.

2007-05-25 @ 22:45:47
Postat av: Filibabba!

Anonym - ja precis! nyttig mat gör ju så att man orkar mer och får ut mer av livet, den hjälper en ju inte bara med att gå ner i vikt

2007-05-25 @ 22:48:23
URL: http://www.filibabba.blogg.se
Postat av: Nina

jo ja vet va du menar :D
gillade oxå den högra mest..

2007-05-25 @ 22:57:08
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: anna

tycker jag följer de där tipsen till punkt o pricka..men nja..det är nog mig det är fel på, haha.
tack för din sötkommentar!
kram!

2007-05-25 @ 23:36:16
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Majsan

Ja men visst önskar man att det fanns en mirakelkur som gjorde att man bara rasade och sen stannade man på den vikten....Min erfarenhet är att det inte funkar.det enda som fungerat för mig är viktväktarna eller som nu jag äter hyfsat nyttigt och tränar mycket.Visst det tar längre tid men på sikt tror jag att dte är skonsammare mot kroppen....
Tack för titten och för att du gillar m in blogg....=)
Kram

2007-05-25 @ 23:58:04
URL: http://loppansdittochdatt.blogg.se/
Postat av: Karin

Du har så rätt i det du skriver.
Det finns en gammal metod, som kanske inte är så känd, den så kallade "danske rikshospitalets slankekur". Lovar snabb viktminskning på kort sikt om man följer den slaviskt. Rikshospitalet i Köpenhamn har inget med den att göra och tar bestämt avstånd från metoden. Menar t.o.m. att den är direkt skadlig.
Jag vet inte, har inte prövat, men känner en person som lyckades gå ner 7 kg med metoden.
( http://www.haarberg.no/slankeguiden/artikkel.asp?KatID=2&ArtID=7 )

Postat av: Helen

Roligt att du gillar min sida:)
Ja man vet prcis hur man ska göra endå blir det aldrig så :( Skulle behövt ett par månader på en "Robinsonö" så kanske jag hade fått en rivstart hehe
Ha en trevligg helg.

2007-05-26 @ 09:33:59
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: filibabba

Karin - okej, den metoden har jag inte hört talas om..men det finns ju som sagt en massa olika metoder..skulle vara intressant att höra ifall den där personen lyckades att behålla vikten efter att ha gått ner 7 kilo... =)

2007-05-26 @ 10:27:20
URL: http://www.filibabba.blogg.se
Postat av: sanna

Nu kan du se vinnaren av min glass röstning som jag hade för några dagar sen. Fick 90 kommentarer/röster och nu vill jag ha över 90 kommentarer så var med och kommentera nu ;)
ha en bra lördag

2007-05-26 @ 11:12:54
URL: http://wiiberg.blogg.se
Postat av: Karin

Nejdå, den viktminskningen blev inte varaktig. Kuren täcker ju inte heller kroppens behov av alla vitaminer och mineraler. Inte heller skapar "slankekuren" bättre matvanor på lång sikt.

2007-05-26 @ 13:31:09
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: filibabba

Karin - nej precis, det är ju jätteviktigt att tänka på att om man följer någon diet så är ju risken stor att man inte får i sig alla de näringsämnen som kroppen behöver få i sig varje dag!

2007-05-26 @ 16:43:23
URL: http://www.filibabba.blogg.se
Postat av: Mallan

Bra tips! Jag har precis (igår) börjat med cambridgekuren. Många verkar tycka att det är lite "töntigt" med sådanna här dieter. Men det är ju precis så som du säger, att man måste ändra sin livsstil. För det här med mirakelkurer tror jag inte heller existerar. Jag ska göra den här kuren i två veckor (ren kur, alltså bara tråkig "pås-mat") men det är mer för att få en kick. Gå ner nåt kilo, och bli motiverad till att behålla den vikten jag vill ha och även att bli mer motiverad att laga nyttig och god mat. För det handlar ju inte om att sluta äta, utan om att ja -lägga om sin livsstil=)

2007-05-29 @ 22:43:36
URL: http://kulla.blogg.se
Postat av: filibabba

Mallan - jag håller med om att det kan vara en bra idé att "gå på" en kur i nån/några veckor för att få en kick-start och bli motiverad, precis som du säger! men sen måste man ju inse att man måste tänka långsiktigt! Lycka till med cambridgekuren, hoppas det går bra! återkom gärna och berätta hur det går vet ja! :D

2007-05-29 @ 22:47:32
URL: http://www.filibabba.blogg.se
Postat av: Mikaela

Jag har några frågor. Skulle uppskatta svar om du orkar och har tidDen första. Är det inga kalorier i kaffe? Är det "ohälsosamt" att dricka kaffe i och med att det är beroende framkallande?

Sen eftersom du är dietiststudent undrar jag en sak om min kost. Min dag brukar se ut såhär: Frukost, Lättfil, linfrön, 4 torkade aprikoser, 1 äpple och en kopp kaffe. Lunch, det som serveras i skolan, halve en fjärdedel av tallriken med kolhydrater och en fjärdedel protein, resten grönsaker, ett glas vatten. Mellis, en banan och ett glas vatten. Middag, en fjärdedel kolhydrater, en fjärdedel protein, resten grönsaker och ett glas vatten. Kvällsmat, ett micrat äpple med kanel och ett glas svart te. På helger byts kvällsmaten ut mot dipp och grönsaker, nötter, naturgodis eller glass. Tränar friskis och svettis bas gympa två ggr i veckan, dans en gång i veckan och gympa i skolan en gång i veckan. Får min kropp i sig tillräckligt? Jag har nyligen haft en ätstörning och det känns som om jag äter på tok för mycket och onyttigt men jag tror att jag behöver höra från någon som verkligen vet vad den pratar om i fall jag borde ändra min kost på något sätt? Jag känner mig tjock och svullen. Det kan väl inte vara så? Det måste väl bara vara min kroppsbild som det är fel på? Jag skulle uppskatta svar. Det skulle kännas bättre att få höra av någon (förutom min mamma) att jag känner fel och att jag inte alls är överviktig. Tack på förhand :o)

2009-02-04 @ 22:51:03
URL: http://mikkilicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback