Cherimoya

I helgen träffades jag och några vänner (bland annat Helena, som har matbloggen Matresan). Vi gjorde en jättestor fruktsallad med alla möjliga frukter i, bland annat frukten cherimoya.
Frukten smakade ganska gott och konsistensen var mjuk. Smaken var söt och påminde om vanilj. Jag kommer dock aldrig mer att köpa cherimoya, eftersom den var otroligt jobbig att skala och när man väl hade fått bort allt skal och gröpt ur de stora kärnorna, var det knappt något fruktkött kvar. Men som sagt så smakade den bra och kan passa som en dessertfrukt eller i fruktsallader, om man orkar stå och skala den i en kvart innan.
Har ni testat cherimoya?

Kommentarer
Postat av: Katarina

Intressant! Jag har aldrig testat!

2012-02-07 @ 09:56:33
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Kjersti

Vet du, det låter som om du fått ett väldigt omoget exemplar! Under min uppväxt i dåvarande Belgiska Congo var cherimoya en storfavorit, och man åt det mjuka, nästan krämiga köttet med sked och spottade ut kärnorna. Smaken är som du säger vaniljaktig och ganska mild. Ge den en chans till, men kläm på frukten innan så du känner att den är mjuk!

2012-02-08 @ 14:24:49
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.com/
Postat av: Helena

Jag lånar din bild till mitt inlägg om detta också, hoppas det är ok! Tog ingen bild på hur den såg ut inuti.

2012-02-13 @ 08:37:20
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback