Mannagrynsgröt - är det bra?

Fråga: Jag älskar mannagrynsgröt och äter det gärna till frukost.
Tyvärr är väl det rätt onyttigt? Är det okej att äta mannagrynsgröt till frukost?

Svar: Javisst är det gott med mannagrynsgröt! Jag tycker att det kan vara okej att äta det till frukost ibland. Dock kan det vara mer hälsosamt att äta exempelvis havregrynsgröt eller kanske helst fiberhavregrynsgröt, eller gröt gjort på till exempel grahamsgryn, rågflingor eller liknande. Anledningen till detta är att dessa gryn innehåller mer näringsämnen, och dessutom består av mer långsamma kolhydrater, än mannagrynsgröten. Långsamma kolhydrater (lågt GI-värde) gör att blodsockret hålls mer stabilt än om man äter snabbare kolhydrater (högt GI-värde). Mannagrynsgröt är alltså helt okej att äta ibland, men jag kan ändå tycka att en annan form av gröt, som innehåller mer näring och fibrer, ger en stabilare och lite "bättre" start på dagen.

Uppdatering: Som en tjej nyss kommenterade, så kan mannagrynsgröt vara ett bra alternativ för de som vill gå upp i vikt. Jag tänkte faktiskt inte på det när jag skrev, men det är helt korrekt!

Som ni vet så är jag inget fan av förbud! Så om du gillar
mannagrynsgröt - ät det ibland och njut!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill bara tillägga att mannagrynsgröt kan vara en superbra frukostgröt om man behöver gå upp i vikt och inte får ner så stora volymer. Havregrynsgröt och andra gröter med mer fibrer mättar ofta mer och jag som har problem att hålla vikten åt det håll som man nästan aldrig pratar om att det är ett problem tycker att mannagrynsgröten är ett superbra alternativt!!

2011-09-05 @ 22:28:16
Postat av: Linn

Jag tycker grahamsgröt (grynen) smakar precis som mannagrynsgröt faktiskt! :)

2011-09-06 @ 12:03:30
URL: http://halsogladje.blogg.se/
Postat av: Victoria

Åh, älskar mannagrynsgröt! Dock så är det godare på kvällen på ngt vis :)

2011-09-06 @ 12:35:48
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Coquina

Har precis köpt mannagrynsgröt till lille sonen som faktiskt behöver gå upp i vikt så vilken tur att jag läste ditt svar =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

2011-09-06 @ 19:50:41
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hejsan! Vill börja med att säga Tack för alla fina tips du kommer med!!!! Vill höra om du har ett bra tips till=) På vad man kan äta som mellanmål sent på kvällen som är nyttigt? Äter middag vi fyra sen slutar jag jobba vid nio och då är man ganska hungrig, men så försöker jag gå ner lite i vikt så vill inte äta något som lägger sig. Kram på dej xxxx

2011-09-06 @ 22:35:19
Postat av: carolina

Åhja, älskar mannagryndgröt :-) Barndom!

2011-09-07 @ 15:06:35
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Lasse N

Vad sägs om färska hallon på mannagrynsgröten!?

2011-09-07 @ 16:09:57
Postat av: Kjersti

Ett tips om man vill äta lite "nyttigare" mannagrynsgröt, eller om man inte tål gluten, är att koka gröt på hirsmannagryn (märke Zwicky). Blir jättegott. Ett recept på äpplekaka med hirsmannagryn hittar du här, liksom bild på grynen.

http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/09/kjerstis-goda-appelkaka-gluten-och.html

2011-09-14 @ 14:08:40
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.com/
Postat av: t

Hej hej! Skulle också vilja säga tack för de bra tipsen! Kommer här med en fråga angående bränd mat. Hur står det till på den punkten egentligen? Hör hela tiden att man inte ska äta bränd mat. Men jag tycker att det är väldigt gott. Bränt bröd till exempel. Smakar mums men är det verkligen så farligt?

2011-09-24 @ 16:33:38
Postat av: Pia

Hej, om man gillar mannagrynsgröt men tycker den är för onyttig för att äta varje dag så kan man variera med havrekligröt! Jättegod och betydligt nyttigare :)

2012-07-15 @ 20:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback