Alltid något i munnen...

Läsarfråga: Jag behöver ett litet tips eller hjälp rättare sagt då jag är konstant sugen på något och jag tröstäter hela tiden. Känner aldrig hunger längre för att jag har hela tiden något i munnen. Vill få hjälp med att sluta innan det hela spårar ur och vikten skjuter i höjden.


Svar: Detta är nog något som flera behöver lite hjälp med. När man har kommit in i en sån här "ond cirkel" kan det kännas som att man aldrig kommer ta sig ur den. Men det tror jag visst att man kan! Jag tänkte ge några av mina tips...

A och O i en sån här situation är en bra måltidsordning. Utan en sådan blir det väldigt svårt. En bra måltidsordning underlättar för övrigt väldigt mycket. Ät 4-5 gånger per dag, gärna på ungefär samma tider varje dag. Låt det inte gå för länge mellan måltiderna; 3-4 timmar är lagom. Ät ingenting mellan dessa måltider och hoppa inte över någon måltid! Detta kommer göra att kroppen vänjer sig vid att äta regelbundet, och om man skjuter på en måltid, kommer man känna hunger. Även om du inte är hungrig 3-4 timmar efter en måltid, så ska du äta ändå! Jag brukar säga att man inte ska äta för att man är hungrig, utan för att inte bli hungrig. Var stenhård under en period och ät på bestämda tider, och endast på dessa tider. Din kropp kommer då vänja sig vid din nya "måltidsrytm".



En mat-och sovklocka kanske inte är så dumt ibland...


Det är också viktigt att de måltider man äter är väl sammansatta, med kolhydrater (gärna långsamma kolhydrater, alltså de med lågt GI-värde), proteinkällor (gärna magra) och fett (gärna mycket omättat fett). Det är självklart bra att äta mycket frukt och grönt (gärna lite grövre grönsaker som morot, broccoli, paprika, blomkål, ärtor osv).


Ät varierat!


Ät vid ett och samma ställe när du är hemma, exempelvis vid köksbordet. Man kommer automatiskt och omedvetet att tänka på mat, då man befinner sig på ställen där man brukar äta. Om man småäter hela dagen, och på olika ställen i hemmet är hela huset/lägenheten förknippad med mat. Exempelvis är TV-soffan för många förknippad med snacks och många blir godissugna bara av att sätta sig i soffan. Genom att vänja kroppen att äta vid endast ett ställe i hemmet, kommer man inte att förknippa andra platser i hemmet med mat, och därmed minskar man risken för småätande.

Ät långsamt och låt en måltid få ta tid, gärna minst 15-20 minuter.

Man får heller inte glömma kanske det allra vikigaste: Fundera på anledningen till att du tröstäter och ta itu med de underliggande problemen.

Om man trots detta känner sig sugen kommer här ytterligare några tips:
Drick en kopp te, borsta tänderna, sysselsätt dig med någonting så att tankar på att småäta blir svagare, köp inte hem livsmedel som är lätta att ta till när man är sugen, drick vatten...


Kommentarer
Postat av: Maria Liljeqvist

Mitt tips är oxå att storhandla med välplanerade listor när man INTE är hungrig. På så sätt undviker man småhandlandet, såsom kakor och godis. Det kan ju vara ganska svårt att hålla sig borta från småätandet om det finns tillgängligt i skafferiet. Det funkar för mig =) Utnyttja frysen till fullo, man kan ju faktiskt frysa in det mesta!

2011-08-27 @ 17:19:18
URL: http://www.mariahpizzapiraya.blogspot.com/
Postat av: Chrissie

Känner igen mig i problemet. Varje gång du är sugen på något (att tröstäta), undvik att gå till skåpet och tänk istället: just nu är jag så sugen på något men jag är duktig som inte tröstäter. Alltså: "Just nu tröstäter jag inte". Svårt att förklara, men det gäller att berömma sig själv och känna vad bra det känns när man inte tröstäter då man kunde ha falit in i det destruktiva mönstret.

2011-08-28 @ 21:41:21
Postat av: Emelie

Sjukt bra inlägg :)

2011-08-29 @ 08:34:48
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra skrivet Elina!

2011-08-29 @ 14:54:54
URL: http://www.livetifokus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback