Sista tentan...

Om en vecka skriver jag dietistutbildningens sista tenta! Efter det förväntas vi ha alla teoretiska kunskaper som krävs för att jobba som dietist. Det är ganska mycket att plugga inför tentan, och framför allt väldigt mycket olika saker att lära sig. Den kommande veckan ska jag försöka lära mig så mycket som möjligt om...

Mag-tarmkanalens sjukdomar
(t.ex. Irritable Bowel Syndrome, Crohn´s sjukdom och Ulcerös Colit)
Leversjukdomar
(t.ex. hepatit och levercirros)
Blodsjukdomar
(t.ex. leukemi)
Ledsjukdomar
(t.ex. Sjögrens syndrom, SLE, Reumatoid Artrit och Mb Bechterew)
Metabolisk stress
- sepsis, trauma, bärnnskador, operationer...
Enteral och parenteral nutrition
Cancer
Lagar och förordningar inom hälso- och sjukvård

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej. Hamnade på din blogg via framsidan på blogg.se och fastnade direkt. Allt du lagar ser så gott ut! Och nyttigt! Jag tänker iaf automatiskt: "en dietist måste ju självklart bara laga nyttiga saker", och därmed så "köper" jag dina rätter rakt av. :) Har inte provat nåt av recepten ännu, men det kommer jag absolut att göra. Genialiskt att blanda keso/kesella med färska bär till pannkaka. Som att slå ihop grädde och sylt, fast mycket nyttigare! Alla bilder ser också väldigt läckra och aptitretliga ut! Jag kommer att vara en flitig bloggläsare i fortsättningen också. :) Kepp up the good work! Hälsn Sara.

2010-05-27 @ 11:45:08
URL: http://willman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åhh snälla kan du inte berätta sen allt du vet om IBS och Crohn, vad man bör äta och ej äta och allt sånt!



Lycka till nu!

2010-05-27 @ 16:16:28
Postat av: fröken elin

Heja heja!

Sista slutspurten nu!!!

2010-05-27 @ 16:30:25
URL: http://frokenelins.blogspot.com
Postat av: Helena

Vilket ett bra och överblickande inlägg :) och coolabilder du tagit, ser väldigt proffsigt ut!

2010-05-27 @ 17:27:13
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Jens

Men asså jag har ju också den sista tentan om en vecka! Men i morgon har jag duggan om osmolaritet så det håller jag på med lite nu. Kexen har kommit också. De var jättegoda =p

2010-05-27 @ 21:04:07
Postat av: Filibabba

Jens - Vad bra att kexen har kommit!! Och lycka till på osmolaritetsduggan! :)

2010-05-28 @ 06:48:46
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej! Jag bara tänkte fråga om du känner att du har tillräckligt med kött på benen för att börja jobba som dietist nu efter utbildningen? Bara undrar hur det känns eftersom jag ska börja på dietistprogrammet till hösten :) tack för en bra blogg!

2010-05-28 @ 08:00:38
Postat av: emma

Det var en hel del. Men det klarar du!

2010-05-28 @ 22:01:36
URL: http://emmaspalett.blogg.se/
Postat av: Drusko

Det låter väl skönt att det är sista tentan..., hårt arbete lönar sig, tro mig!

2010-05-31 @ 08:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback