2 juni

Imorrn har vi tenta och efter det så är det sommarlov! Det ska bli skönt, men samtidigt lite tråkigt, eftersom det betyder att man inte får träffa klasskompisarna lika mycket.

Tentan handlar bland annat om cancer. Cancerpatienter drabbas ofta av besvärliga biverkningar som till exempel illamående, dålig aptit, viktnedgång, smakförändringar (kött kan till exempel smaka metalliskt), diarré, sväljproblem osv. Här kan dietiskten komma in och ge råd till patienten...

Några råd vid illamående:
- Drick klara drycker som måltidsdryck, juice, läsk eller citronvatten
- Undvik matos genom att koka eller ugnssteka maten, eller äta kall mat
- Salt mat kan hjälpa mot illamående
- Torr mat kan hjälpa, som till exempel kex eller rostat bröd
- Vila efter maten, gärna med huvudet högt
- Ingefära kan hjälpa mot illamående
- Ät små mål, men ofta
- Undvik väldigt fet mat

Kostråd vid muntorrhet:
- Sug på sockerfria karameller eller tugga sockerfria tuggummin
- Doppa mackor/skorpor/kakor i kaffe, te, mjölk, saft...
- Kräm och frukt- och bärsoppor kan gå bra att äta
- Ät mjuk, mosad, puréad eller passerad mat
- Använd mycket dressing på grönsakerna
- Använd bredbara pålägg på mackan
- Lägg en smörklick på maten
- Ha sås till maten




Kommentarer
Postat av: Jens

Lycka till liksom!

2010-06-03 @ 00:22:12
Postat av: Filibabba

Tack! :)

2010-06-03 @ 06:10:15
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Hanna

Dietister behövs ju faktiskt vid så mycket! =)



Stort lycka till!

Kram Hanna

2010-06-03 @ 11:35:40
URL: http://fluxhanna.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej! Hoppas att det gick bra på tentan!



Jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på. Det är så att jag har reumatism och blev tipsad om att fasta skulle vara bra mot värken. Skulle vilja prova men jag vet inte riktigt hur det går till. Har även funderat på detox (fast jag vet inte om det har samma funktion mot ledvärk?) och inte heller det vet jag hur man gör. Har du nåt bra tips på någon sida eller bok där jag kan läsa och bli mera insatt? Har provat vegetarisk kost, omega 3, minska på salt, ingefärste etc, inget funkar nåt vidare. Har du nåt bra tips att ge kanske? =) Vad ger dietister för råd till reumatiker?

Tacksam för svar. Mvh//Emma

2010-06-03 @ 20:33:15
URL: http://eko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback