Dagens lunch


Stekt kyckling (marinerad i limesaft och paprikakrydda), ugnsbakad rödlök och morot (kryddade med timjan), avokado och broccoli. Väldigt gott! =)

NÄRINGSBERÄKNING

Denna portion innehåller...
396 kcal
32,3 gram protein
24,5 gram fett
12,0 gram kolhydrater

Fördelning av energigivarna:
33 E% protein
55 E% fett
12 E% kolhydrater

(E% = Energiprocent)

Den här lunchen ger mig ungefär...
16% av mitt dagliga energibehov
20% av mitt dagliga D-vitaminbehov
84% av mitt dagliga C-vitaminbehov
10% av mitt dagliga kalciumbehov
16% av mitt dagliga järnbehov
19% av mitt dagliga fiberbehov

Fettets andel av den totala energin:
7,2 E% mättat fett
36,1 E% enkelomättat fett
8 E% fleromättat fett

Kommentarer
Postat av: Karin

Gud, vad gott det ser ut :)

2010-01-15 @ 17:52:39
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Klara

Ser riktigt gott ut! Verkar vara god marinad till kycklingen. Det ska jag testa nån dag!

2010-01-15 @ 20:13:42
URL: http://klarakling.blogg.se/
Postat av: Jenna

Ser ut som en favoritmåltid :) Mums!

2010-01-15 @ 20:26:46
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: cici

Tack för all näringsinfo och matinspiration.



Lycka till med dina studier!

2010-01-16 @ 20:21:47
Postat av: Jenny

Det ser fantastiskt gott ut! Mums!

2010-01-17 @ 18:33:09
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: hej

Jag har anorexi, men är på väg att bli frisk, och du har på sätt och vis varit min förebild när det kommer till mat. Jag tänker att det är sådär jag vill äta sen när jag mår bättre, alltså nyttigt, varierat och inte fokuserat på kalorier. skillnaden mellan friska människor och oss med ätstörningar är den att vi i princip skiter i huruvida maten är nyttig eller inte, det enda som spelar roll är kaloriinnehållet. alltså hellre en vit macka med mindre kalorier, än en mörkt där frön och kanske nötter kan dra upp kalorimängden. det handlar om ett kontrollbehov som är helt enormt, där sjukdomen får en att tappa begreppet om vad som egentligen är viktigt. det enda jag tycker borde vara viktigt är att du här satt ihop en fantastisk måltid där alla komponenter faktiskt är nyttiga, de gör oss gott. morötter, rödlök, avokado, broccoli...räcker inte det?

jag kan tänka mig att det är många som ber dig näringsberäkna måltiderna, men jag hoppas att du kan tänka om. slå ett slag för nyttig mat, utan att bidra till ett samhälle där hälsa kommer i skymundan för fanatisk kalorijakt och ouppnåeliga midjemått.

jag tycker för övrigt att du verkar jätterar och superduktig, hoppas verkligen på att kunna fortsätta läsa din blogg. var en förebild!

2010-01-26 @ 11:55:53
Postat av: Filibabba

Svar till "hej": Tack för din kommentar! Det betyder jättemycket för mig att få din syn på det hela. Ätstörningar är ju något väldigt komplext och svårt att verkligen förstå om man inte själv ha varit eller är drabbat, så för mig är det bra att få läsa om vad ni tycker och tänker ibland. Jag förstår absolut att du inte tycker att det är så bra att jag ibland skriver om kaloriinnehållet i maten. Detta skrev jag för några veckor sen i ett inlägg:



"Jag får ganska ofta frågan av läsare om jag inte kan skriva hur mycket kalorier recepten i min blogg innehåller. Generellt är jag lite skeptisk mot det, eftersom jag tycker att mat ska vara just mat och inte siffror. Man kan lätt stirra sig blind på siffrorna och bli lite "fixerad". Därför kommer jag inte att publicera näringsberäkningar speciellt ofta, men eftersom många efterfrågar detta så kommer jag göra det ibland!"



Jag har alltså i princip altid tyckt att det är viktigt att mat får vara mat och inte siffror. Jag har dock tänkt att det ibland kan vara okej att publicera en näringsberäkning på ett recept, för skojs skull.. Men din kommentar har fått mig att tänka om lite grann... Kanske borde jag sluta helt med att skriva ut hur mycket kalorier etc som något innehåller. Det kanske gör mer skada än nytta... Det kan hända att jag någon gång ibland kommer att publicera en näringsberäkning, men som sagt så har din kommentar fått mig att tänka till lite när det gäller det här! Tack för dina synpunkter.. Hör gärna av dig igen om du vill diskutera något eller har nån fråga eller så! :)

2010-01-26 @ 18:53:42
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback