Dietistutbildningen

Fråga: Vad går dietistutbildningen ut på? Jag kom på att jag vill utbilda mig till dietist, men vet inte riktigt vad det innebär, bara att det har med mat hälsa och träning att göra. Vilka kurser ingår osv? 

Svar: Dietistutbildningen är en 3-årig utbildning som man kan läsa i Umeå, Göteborg och Uppsala. De flesta dietister jobbar på sjukhus eller vårdscentraler, med sjuka patienter. Olika sjukdomstillstånd kräver olika typer av kosthållning och det är här som dietisten hjälper till. Som dietist kan man även jobba inom kommunen. Att utbilda och informera människor om kost kan också ingå i en dietists arbetsuppgifter. Man kan även driva sitt eget företag eller jobba med produktutveckling. Personligen vet jag inte riktigt vad jag vill jobba med när jag är färdig.

Exempel på kurser som ingår i programmet är näringslära, kemi, livsmedelskunskap, matlagningsteknik, metabolism, immunologi, dietetik och sjukdomslära, fysiologi, kost och folkhälsa, vetenskapliga metoder, psykologi mm... Den sista terminen är man ute på praktik i 8-10 veckor.

Jag går nu sista året på programmet. Jag trivs jättebra och känner att jag hittills har lärt mig jättemycket! Just nu läser vi en kurs som heter Kostsociologi. Den handlar bland annat om människors matvanor och på vilket sätt samhället och våran omgivning inverkar på våra val av livsmedel. Det är intressant!

Många har frågat om det är en "jobbig" och tidskrävande utbildning och hur pass svår den är. Jag tycker det är jättesvårt att svara på, dels eftersom alla är olika och har olika studietekniker, och dels för att jag ju inte har något annat program att jämföra med. Men jag skulle inte direkt säga att det är en svår utbildning i alla fall. Om man går på föreläsningarna och pluggar på egen hand så klarar man oftast tentorna.

Under "Kategorier" (på bloggens vänstra sida) finns en en kategori som heter "Mina Dietiststudier". Där har jag samlat de inlägg som på något sätt berör utbildningen. Jag har bland annat publicerat inlägg om vad vi har gjort under olika kurser.

Man hittar mer information om utbildningen på universitetens (Uppsala, Umeå och Göteborg) hemsidor.

       


Kommentarer
Postat av: Sandie!

verkar vara en jätte kul utbildning,ville själv bli dietist innan men ville ej lämna skåne. Är sjuksköterska nu istället, kul de med..=)

2010-02-07 @ 09:58:57
URL: http://originellt.blogg.se/
Postat av: angelica

wow, här har jag mon dröm, mitt mål och förhoppningsvi min framtid i en blogg!



Jag fyller 17, går första året på gymnasie och vet redan nu att jag vill bli dietist,

jag är själv celiakt intollerant och intollerant mot komjölksprotein, dessutom har jag en hel rad av andra allergier, kan det hjälpa mig i min utbildning och mitt framtida jobb??

2010-02-07 @ 20:04:47
URL: http://notbroken.webblogg.se/
Postat av: agnes

Det lät jätteroligt, men jag undrar om det är så att det är skola varje dag 8-16, eller om ni gör mycket hemma eller hur det riktigt går till med det?

2010-02-09 @ 17:27:06
URL: http://jagkanallt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback