Hur blir man av med småätande och sötsug?

Vad kul att det var så många som ställde frågor när jag hade frågestund! Jag har valt att svara lite mer omfattande på frågorna, så istället för att publicera massa korta svar i ett inlägg så publicerar jag ett inlägg för varje fråga. Först ut är denna fråga:

Fråga: Har du några bra tips på hur man kan minska sitt sötsug och minska på sitt småätande? Vad är bra att äta istället?

Svar: Att äta godis ibland tycker jag inte är något "dåligt". Däremot mår många människor dåligt av att de en stor del av dagen går och är sugna på något sött. Detta är ingen känsla som man mår bra av, så därför tänkte jag tipsa om hur man kan bli av med den. Mitt bästa tips för att minska på sitt sötsug och småätande är att äta regelbundna måltider och att äta så mycket att man blir "lagom" mätt. Om man hoppar över en måltid så sjunker blodsockret. Eftersom kroppen strävar efter att vara i balans, så kommer man att bli sugen på att äta något som höjer blodsockret snabbt igen, nämligen något sött. Detta går att undvika genom att äta regelbundna och mättande måltider! =)

En bra måltidsfördelning kan se ut så här:
• Frukost
• Mellanmål
• Lunch
• Mellanmål
• Middag
• Eventuellt kvällsmål

Vissa som till exempel vill gå ner i vikt, hoppar över måltider för att få i sig mindre energi. Detta fungerar absolut inte! Att hoppa över måltider gör som sagt bara att du blir sugen och jättehungrig och äter extra mycket när du väl äter. Att hoppa äver måltider och gå hungrig gör att man går och tänker på mat och blir extra sugen på det som man tycker är allra godast, som till exempel godis.

Ett annat tips för att bli av med sötsuget tror jag faktiskt kan vara att inte ha några "regler" som säger att man inte får äta godis, fikabörd, glass osv. Det som är förbjudet lockas man av! Om du till exempel säger till dig själv att du inte får äta godis på en månad, så kommer en stor del av den här månaden att gå åt till att tänka på just godis och på hur gott det hade varit. När månaden sen har gått kommer du inte vilja göra något annat än att äta massa godis. Jag tror att man blir lite "besatt"/"fixerad" av det som man förbjuder sig själv från att äta. Så gör dig av med alla förbud, börja äta ordentliga mål på regelbundna tider, och om det är något du trots allt blir riktigt sugen på, så tycker jag att du ska äta det! =) 


               

Kommentarer
Postat av: Olivia

bra svar..grym blogg :)

2010-02-06 @ 11:46:25
Postat av: H A N N A

Precis vad jag behövde veta. Tack för svaret.

2010-02-06 @ 13:01:30
URL: http://alskadenorrland.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra sagt! :-)

2010-02-06 @ 17:14:05
Postat av: Yodit

Håller med, grym blogg!! Lärorikt =)

2010-02-06 @ 18:42:06
URL: http://yoditw.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så sant, så sant! Att äta lite och ofta håller energin uppe, och man håller sig fokuserad. Äter man för sällan blir man bara trög & dum ^^ The brain needs calories!

2010-02-07 @ 11:11:19
URL: http://nerdynoodle.blogg.se/
Postat av: Carolajn

Tack för svaren! Känner mig motiverad nu :D

2010-02-07 @ 18:04:37
URL: http://crazyorbanana.blogg.se/
Postat av: Hayley

Har precis hittat till din blogg.. Har bara en fråga.. En bra måltidstjosan med frukost mellan mål osv.. Om man inte är hungrig och absolut inte kan få i sig så många måltider då, minskar det chansen att gå ner i vikt och må bra?



menar jag äter ibland bara middag för jag är inte hungrig. Jag dricker te på morgonen typ och det fungerar jag med.. Händer väl att jag tar en smörgås eller nån frukost men jag äter inte så många måltider.

2010-02-08 @ 00:40:06
URL: http://hayleys.blogg.se/
Postat av: Sofie

Mycket bra skrivet! :D

2010-02-09 @ 17:11:17
URL: http://lysvret.blogg.se/
Postat av: Laura

Hej! Hoppas du som dietist vet att många har problem med sockerberoende och då är det omöjligt att bara äta "lite" godis.

2010-02-09 @ 23:08:05
Postat av: Xena

håller med Laura. Jag är värre än en alkoholist. Det finns inte en dag i veckan godis, eller på fest får jag dricka läsk... då är det kört. Och hela min omvärld försöker truga i mig godis på kalas, reklam, affärerna etc... känner mig som om jag lever i en mardröm där allt jag vill ha gör mig sjuk. Dessutom ljuger jag om min ätning för maken och smyg dricker coca cola... jag skulle behöva ett djupare svar för de med mitt beroende - mitt missbruk i bagaget. mvh

Xena

2010-12-03 @ 19:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback