Brödbak


Ett gott, saftigt och lite sött bröd. Jag hittade receptet här.

Ingredienser till 2 bröd
Dag 1
3 dl rågkross
1 liter filmjölk
Dag 2
9 dl rågskikt
3 tsk bikarbonat
4 tsk salt
1 msk malda brödkryddor
6 dl vetemjöl
2,5 dl mörk sirap

Gör så här
Dag 1: Rör ut rågkrosset väl i filen och låt det svälla över natten i en bunke, i rumstemperatur.
Dag 2:  Sätt ugnen på 150 grader. Blanda samman rågsikt, bikarbonat, salt, brödkryddor och vetemjöl. Rör ner sirapen och råg-och filblandningen från dagen innan. Fördela smeten i två smorda formar (ca 1,5 liter). Grädda bröden i 2-2,5 timmar.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Brukar baka det där brödet jag också! Och det är ju fruktansvärt gott. Men lite philadelfia och gurka på! :)

2010-12-12 @ 21:56:48
URL: http://hellyeeah.blogg.se/
Postat av: michalw

Verkar gott. I stort sett samma ingredienser som ett bröd jag brukar göra, bara grahamsmjöl istället för rågkross. Sen skiljer det på propotionerna samt att mitt bröd görs på samma dag.

2010-12-16 @ 09:48:02
URL: http://michalw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback