Rotfruktsbiffar


De här rotfruktsbiffarna innehåller precis som rotfruktssoppan i inlägget under potatis, morötter, rödbetor och lök. Det är kul att laga helt olika rätter, men med väldigt liknande ingredienser! Jag åt biffarna med en bönsallad och en avokadoröra. Bönsalladen består av stora vita bönor, tomat och champinjoner. Vinägretten är gjord på vitvinsvinäger, olivolja, vitlök, salt, peppar och italiensk salladskrydda. Avokadoröran är gjord på 1 avokado, ca 2 msk kesella, vitlök, salt och peppar.

Ingredienser till ca 5 st rotfruktsbiffar
2 potatisar
2 rödbetor
2 morötter
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1 msk vetemjöl
1 msk persilja
Salt och peppar
Matfett till stekning

Gör så här
Koka potatisarna och rödbetorna så att de blir mjuka. Rödbetorna behöver koka lite längre än potatisarna, så lägg i dem lite före. Skala och riv moroten fint. Skala och finhacka lök och vitlök. Mosa potatisarna och rödbetorna. Jag lät några rödbetor vara kvar i bitar så att det blir lite tuggmotstånd. Blanda samman potatis- och rödbetsmoset med de rivna morötterna, löken, vitlöken, ägget och mjölet. Smaka av med kryddorna. Forma till biffar och stek några minuter på varje sida.


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad gott det här låter. Och vilken bra kombinerad måltid :)

2010-08-26 @ 21:05:07
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Platon

Det ser ju jättegott ut.

2010-08-27 @ 09:41:11
Postat av: Helena

Gud, ser jättegott ut!! Ses snaaaart!! :))

2010-08-27 @ 13:53:47
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: sara

åå detta måste jag prova. Som vegetarian är jag alltid på ständig jakt efter bra recept på olika typer av hemmagjorda biffar.

Gillar verkligen din blogg, fastnade för alla bra middags/lunch tips. Har fått massa inspiration nu och det tackar jag för =)

2010-08-31 @ 00:39:48
URL: http://missmantyniemi.blogg.se/
Postat av: Miriam

ÅH VAD GOTT!! Det där ser helt underbart ut. Sitter och letar veggorecept som jag kan äta hemma och ha med mig som lunchlåda. Funkar det att steka biffarna och frysa in direkt?

2010-09-04 @ 16:43:40
URL: http://ohlookwhaticando.blogg.se/
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Jag älskar verkligen olika sorters grönskasbiffar, tyvärr gör inte sambon det.... :(

Dessa ska jag testa när han inte är hemma!

Vi gjorde faktiskt Havrebiffar i skolan (går restutbildning)förra veckan och de blev supergoda!!!

2010-09-10 @ 09:56:37
URL: http://www.ensidamedmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback