Grupparbete

Som jag skrev i ett inlägg förra veckan, så läser vi just nu pediatrik, alltså hälsa och sjukdomar hos barn. Som de flesta kurser innehåller även denna grupparbeten. Jag och min klasskompis Marie har ett patienfall som vi ska jobba med. Det handlar om Abdullah som är 5 år och som lever i en muslimsk familj.

Abdullah är väldigt kräsen när det gäller mat och det är inte många livsmedel han gillar. Han tycker inte om kött och frukt, men juice och pannkakor går bra. Han utreds för sviktande vikt- och längdutveckling.

Så nu är det våran uppgift att utarbeta en dagsmatsedel för Abdullah med lämpliga livsmedel och förslag på hur man kan hantera situationen. Sedan ska vi laga maten för att visa för resten av klassen hur en bra matdag för Abdullah skulle kunna se ut.

Den mat som muslimer anser vara tillåten att äta kallas Halal och förbjuden mat kallas Haram. Exempel på Haram är griskött och grisfett, blodmat, kött av rovdjur och fisk utan fjäll. Många muslimer äter bara "halalslaktat" kött. Allt detta måste jag och Marie ta hänsyn till, eftersom Abdullahs familj är muslimer.

Det ska bli kul att jobba med den här uppgiften och också att se hur de andra grupperna har tänkt kring sina patienter! =)


Bild från Google

Kommentarer
Postat av: emilia

Vad spännande!hoppas det går bra

2009-11-09 @ 11:17:07
URL: http://enmilia.blogg.se/
Postat av: Molly

låter jättespännande :) det är kul med fallbeskrivningar tycker jag :)



hoppas att du får en bra vecka! kram

2009-11-09 @ 13:51:50
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Hedvig

Gud vad spännande! Lycka till! :D du får berätta hur det går senare!

2009-11-10 @ 10:29:31
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback