Mellanmål

En ny sorts Risifrutti kommer att finnas i butikerna i vinter (november-mars). Den heter Risifrutti Vintermums och är smaksatt med blåbär, björnbär och kanel. Jag har testat den!


Jag tyckte att Vintermums var helt okej. Kanelsmaken på gröten var dock ganska svår att urskilja, speciellt när man blandade sylten med gröten. Sylten tyckte jag var god, björnbär och blåbär blev en bra blandning. Ett helt okej mellanmål om man har bråttom och vill köpa något färdigt. Dock föredrar jag att göra eget mellis, vilket oftast både blir billigare och godare (och nyttigare)!



En förpackning innehåller 228 kcal. Risifrutti är ju tänkt att man ska äta som ett mellanmål, så jag tänkte att det kan vara lite intressant att jämföra energiinnehållet i en förpackning Risifrutti med energiinnehållet i andra typer av mellanmål...

Följande 6 olika mellanmål innehåller var för sig ungefär 228-230 kcal

1 förpackning Risifrutti Vintermums


1 äggmacka med kaviar (5 gram lättmargarin, 1 osötat rågbröd med 9% fibrer, 1 kokt ägg och 8 gram kaviar)
Ett halvt äpple


2 dl naturell lättyoghurt med 1 dl musli


1,5 dl nyponsoppa, 1 ostsmörgås med paprika (5 gram lättmargarin, 1 osötat rågbröd med 9% fibrer, 2 ostskivor med 17% fett och 2 skivor röd paprika) 


Fruktsallad gjord på en halv banan, ett halvt päron, ett halvt äpple, en hel kiwi och en halv apelsin. Toppad med 1 dl naturell yoghurt med 3% fett


1 knäckebröd (Wasa Sport) med philadelphiaost och 2 skivor röd paprika
1 knäckebröd (Wasa Sport) med 2 skivor kalkonkött och 2 tomatskivor
1 päron


Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Spännande! Det får jag ta och prova när jag kommer hem då risifrutti är lite av en favorit hos mig..

2009-11-15 @ 10:12:31
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Linda

Det här var intressant! Man får ju så mycket mer av att göra ett eget mellanmål. Godare (enligt mig), kostar mindre och mer mat på samma antal kalorier. Så nyttig jag plötsligt känner mig:)



Har just hittat hit genom Spark i baken, och jag måste säga att jag gillar din blogg! Kost är intressant - så det läser jag gärna om.



Kan du tipsa om några bra grejer att äta på kvällen när man är hungrig men inte vill äta kolhydrater? Känner inte att jag behöver det vid 21.30 tiden när jag snart ska sova. Men något måste jag äta för att sova gott, sover inte bra om jag är hungrig!

2009-11-15 @ 12:46:04
Postat av: Matilda

Intressant att du jämfört mellanmål med samma kalorieinnehåll och intressant när man inser att kalorierna kommer från helt olika näringsämnen.

Hur långt har du kvar på din utbildning?

Matilda

2009-11-15 @ 13:36:47
URL: http://www.matildapamelius.blogspot.com
Postat av: livetoday - 52 kilo

HEJ. du har ingen mejladress? för jag skulle vilja fråga dig lite saker och det är så jobbigt att ta det är bland kommentarerna :)

2009-11-15 @ 18:02:34
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: kajsa

sv; aah det är jätte kul med singstar haha man gör bort sig hela tiden för man skriker så högt man kan för man vill ha mer poäng haha

2009-11-15 @ 19:10:24
URL: http://kajsshhaa.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hur gör jag för att maila dig? :-)

2009-11-15 @ 20:35:07
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: Johanna på Reztart

Är det inte en himla massa socker och snabba kolhydrater i Risifrutti? Och hur är det med näring egentligen, som till exempel vitaminer?

2009-11-16 @ 16:26:53
URL: http://reztart.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback