Brödbak

   

Ingredienser till 2 bröd:
1 l filmjölk
3 dl rågkross
8 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
2,5 dl mörk sirap
3 tsk bakpulver
3 rivna morötter
5 msk lingonsylt
5 msk bikarbonat
1 msk malda brödkryddor
4 tsk salt


Gör så här:
Dag 1 - Blanda filmjölk och rågkross och låt det stå i kylen till nästa dag.

Dag 2 - Sätt ugnen på 150° C. Blanda ihop de övriga ingredienserna och rör ner det i fil-och rågkrossblandningen. Blanda väl. Fördela degen i 2 smorda brödformar. Ställ in ugnen (150°) i ca 2 timmar.

Blir ett gott, saftigt och nyttigt bröd! :D


Kommentarer
Postat av: Tösen

Härlig blogg hurru!

2008-07-14 @ 20:54:25
URL: http://svettoholic.blogg.se/
Postat av: Lova

de brödet måste jag prova=)

2008-07-15 @ 11:22:23
URL: http://nolim.blogg.se/
Postat av: eira

får jag tipsa om ett snarlikt bröd? gott så man gråter...



Moster Evas bröd!



6 dl grahamsmjöl

1 dl vetemjöl

2 dl rågkross

2 dl solrosfrön

1 dl linfrö

2 tsk salt

2 tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap

1 liter filmjölk



Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sirap och fil och arbeta snabbt ihop till en lös deg.

Häll degen i 2 smorda avlånga formar, ca 1,5 liters. (Jag brukar bröa formarna m havrekli)



Grädda i nedre delen av ungnen i 1 1/2 timme. Låt brödet stå kvar i formarna ca 5 min. innan de stjälps och upp och får kallna på galler.



Jag brukar slänga ner russin i mjöl-blandningen och sen när jag har satti degen i formarna så brukar jag strö ner lingon också, och trycka ner dom i degen m liten sked. Blir sååå gott och saftigt bröd. Ibland tar jag bara 1 dl rågkross och tar istället 1 dl havregryn eller havrekli. Man kan variera i det oändliga.

2008-07-27 @ 22:36:01
Postat av: Ray Bengtsson

Hej!

Jag betvivlar att detta bröd är nyttigt.

Brödet tillhör väl kategorin "kakor" och inte matbröd och hälsa.

Bort med sirap och lingonsylt (socker) ur brödet?

Dietiststudent?

Hälsar

Ray

2009-10-01 @ 12:06:38
Postat av: Ray Bengtsson

Hej!

Jag betvivlar att detta bröd är nyttigt.

Brödet tillhör väl kategorin "kakor" och inte matbröd och hälsa.

Bort med sirap och lingonsylt (socker) ur brödet?

Dietiststudent?

Hälsar

Ray

2009-10-01 @ 12:09:07
Postat av: Mbenzi

Det här brödet är hur nyttigt som helst!

Speciellt om du jämför med vad du hittar i bröddiskarna.

Hur många frukter och bär får du kvar om du skippar alla sådana som innehåller socker? Dessutom omvandlas socker vid brödbak, precis som vid vintillverkning. Och vin är nyttigt, t.ex. för hjärtat.



Allting är onyttigt om det blir för mycket. Vi klarar oss inte utan vatten, med det går att drunkna i.



Hälsar

Mbenzi

2010-03-14 @ 10:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback