Fiskinspiration!

Från Livsmedelsverkets hemsida: "Forskningen visar att personer som äter mycket rött kött och charkprodukter har större risk att få hjärt- och kärlsjukdom och vissa former av cancer, till exempel tjock- och ändtarmscancer, och kanske även bukspottkörtelcancer. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm och vilt. Svenskarna äter enligt en undersökning som Livsmedelsverket gjorde 1997-98 i snitt 500 gram rött kött och charkprodukter i veckan. Jämfört med andra länder i Europa är det en relativt låg konsumtion. Därför har Livsmedelsverket hittills inte bedömt köttkonsumtionen som ett av de största hälsoproblemen med svenskarnas matvanor. Kött bidrar med många olika näringsämnen och är en viktig järnkälla, speciellt för ungdomar och kvinnor i barnafödande ålder. Däremot är det bra ur miljösynpunkt att se över sin köttkonsumtion."

För många kan det alltså vara en hälsovinst att minska på konsumtionen av rött kött. Ett typ av kött som de flesta däremot skulle behöva öka intaget av, är fisk! Här ger jag lite fikstips:


Färsk tonfisk



Fisksoppa med räkor och fisksoppa med kokosmjölk



Lax med rotfrukter och laxbiff med sesamfrön



Pasta med lax och dill och laxlasagne


Regnbåge och laxgryta med kokosmjölk




Varm fiskbullesallad med matvete och tonfiskpasta
Fiskpudding

Kommentarer
Postat av: erica

Jag kan absolut räkna mig till en av dom som äter alldeles för lite fisk. Jag gick inte på SLV:s hemsida för att hitta listan med vilka fiskar man ska välja ur miljösynpunkt men kunde inte hitta den. Skulle vara intressant om du kunde skriva ett inlägg om det :)

2012-03-19 @ 10:25:55
Postat av: Rimfrost's Photos

Fisk är gott, men innehåller inte många fiskar tungmetaller? En del tycker att man inte ens ska äta två fiskar/år av fisk ifrån Östersjön p.g.a alla tungmetaller...

2012-03-20 @ 21:41:35
URL: http://rimfrosts.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ahhh vilken underbar blogg! Satt och letade recept på internet och fann detta. Jackpott säger jag bara. :)

Grymma bilder!

2012-03-21 @ 13:20:21
Postat av: Sanna

Jag försöker bli bättre på att äta fisk, både för att det är nyttigt och otroligt gott. Tack för bra tips!

2012-03-25 @ 09:20:03
URL: http://engnuttasocker.blogg.se/
Postat av: Erica

Tack för tipsen! Jag är galen i fisk och skaldjur och många ser mig som "fisktjejen". :-) Jag gillar verkligen att experimentera med fisk och känner att jag måste testa flera av dessa recept. Särskilt fisksoppan med räkor, laxbiffen med sesamfrön och laxlasagne låter riktigt gott och spännande. Annars är min storfavorit stekt lax, kryddad med lite salt och rosmarin, serverad till fullkorns-couscous och lite goda grönsaker. Mums! :-D

2012-03-27 @ 20:04:20
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback