Mat med medicinsk effekt...

Jag tror att mat påverkar oss mer än vi tror. Beroende på vilken mat vi väljer ökar eller minskar risken att drabbas för sjukdomar. Om man redan har drabbats av en sjukdom kan man lindra eller förvärra symptomen och läkandeprocessen med hjälp av mat. Mat påverkar oss både psykiskt och fysiskt, vilket jag tycker är otroligt spännande!

Jag har testat en produkt vid namn Betaglucare, ett livsmedel för speciella medicinska ändamål, som utger sig för att sänka vårt kolesterol, stabilisera blodsockret, vara bra för magen, öka mättnadskänslan och sänka GI-värdet på maten. Betaglucare utlovar alltså ganska mycket..
.
Det rekommendera satt man lägger till Betaglucare till sin frukost, till exempel på filen eller i yoghurten, vilket jag har testat. De små hjärtformade Betaclucare-figurerna smakar i princip ingenting. Detta behöver i och för sig inte göra så mycket, eftersom man kanske även har müsli, frukt eller någon annat till.
.
Jag tror absolut att Betaglucare mer eller mindre kan ha dessa effekter, och kan vara bra för de som på ett enkelt sätt vill må bättre med hjälp av sin kost. Men jag tror också att man lika gärna kan äta vanliga havregryn med till exempel lite havrekli eller krossade linfrön, vilket ger precis samma effekt som Betaglucare ska ge: Bra förmagen, sänkt GI-värdet, en lägre blodsockerhöjning eftermåltiden och på sikt även sänkt kolesterol. Detta alternativ blir dessutom mycket billigare och mer smakrikt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback