Tävling med finfina priser

Tillsammans med Oatly anordnar jag nu en tävling för er som läser min blogg!

Förstapris: Presentkort från Cervera värt 500 kronor och
värdecheckar från Oatly värda 300 kronor.
Andrapris: Värdecheckar från Oaltly värde 500 kronor
Tredjepris: Värdecheckar från Oaltly värde 500 kronor

Utförande:
För att vara med och tävla ska du skicka in ditt bästa mjölkfria recept till mig och bifoga gärna en bild på det du lagat. (Receptet behöver inte
innehålla produkter från Oatly!)

Du kan tävla på två sätt:

• Lägg upp receptet tillsammans med bild i din egen blogg och länka sedan till din blogg i en kommentar till detta inlägg.

• Skriv receptet i en kommentar till detta inlägg.

Tid:
Tävlingen avslutas om en vecka, alltså måndagen den 25 juli, klockan 20:00.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Hikmet

Vilken bra vinst och trevlig blogg! Mitt bästa mjölkfria recept är på en tårta jag lagade till en allergiker!



Det här behöver du:

50 gram mjölkfritt margarin

3 st ägg

2½ dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 dl Oatly Havredryck



Såhär gör du:



1. Smält margarinet och låt det svalna.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten.

4. Tillsätt Oatly Havredryck och det smälta margarinet.

5. Häll smeten i en smord och bröad form.

6. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C, 30-40 min.

7. Låt kakan kallna på galler,Skär kakan i tre bottnar.

9. Lägg ihop bottnarna och fyll den med färska jordgubbar och havregrädde.

10. Garnera tårtan. (Jag hade havregrädde och ett marsipanlock) Prinsesstårta!



Gott för en allergiker! :)



2011-07-20 @ 11:26:11
Postat av: Sara Bengtsson

Nu på sommaren vill man ha fräsch och nyttig mat! Så vad passar då inte bättre än härliga müslikakor? Dessutom älskar barnen dem, perfekt att ha med sig i picnickorgen!



Här kommer mitt mjölkfria recept som jag verkligen rekommenderar :)



Müslikakor



Ingredienser

250g mjölkfritt smör

2dl socker

2dl vetemjöl

0,8 l müsli

1,5dl russin

2tsk bikarbonat



Följande är till ca 40 kakor



1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Lägg alla ingredienser i en bunke och blanda ihop.

3. Rulla degen till små kulor, stora som enkronor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem.

4. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.



Servera & njut! Glad sommar!

2011-07-20 @ 11:44:37
Postat av: Malin

Mitt bästa recept är på en helt underbart god och krämig gryta! MUMS!



Här är den:

http://fashionfetish.blogg.se/2011/july/harlig-lovbiffsgryta.html



2011-07-20 @ 17:22:52
URL: http://fashionfetish.blogg.se/
Postat av: Johannes

Har lagt upp ett jättegott recept på min blogg – smidigt, lätt och utan mjölk! Hoppas på tur i tävlingen!



http://goakillen.blogg.se/2011/july/kokosbiskvier.html

2011-07-21 @ 09:16:29
URL: http://goakillen.blogg.se/
Postat av: Kjersti

Oj, jag lagar ju nästan alltid mjölkfritt, så det blir svårt att välja! Får man lämna flera bidrag, eller är det ett enda bidrag som gäller?

2011-07-21 @ 15:59:50
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.com
Postat av: Caroline

Mitt bästa mjölkfira recept är den gamla hederliga kladdkakan. Jag älskar choklad, så jag älskar ju också kladdkaka, och det går även att göra muffins från detta recept, men då ska de vara i ugnen i bara 10 minuter. Jag lagar nästan aldrig mjölkfritt, men jag antar att det går att pillra lite med receptet (egentligen ska det vara vanligt margarin i, men det borde funka med mjölkfrit margarin, eller hur?).



100 g mjölkfritt margarin

2 ägg

2 1/2 dl socker

1 1/2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

2 dl vetemjöl 1/2 tsk bakpulver



Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna, blanda till sist i margarinet. Häll i smeten i en smord och bröad form. Ställ in i ugnen ca 17 minuter. Kladdkakan blir extra god om den får stå i kylskåpet en dag innan den serveras. Servera med grädde eller vaniljglass.

2011-07-21 @ 16:20:08
URL: http://wordsbycaroline.blogg.se/
Postat av: Marie

Mitt bästa recept är ett pastarecept med naturligt mjölkfria ingredienser. Är själv känslig mot laktos och inspirerades därför till denna pastarätt helt utan ost, gräddsås med mera. Den består av:



Fullkornsspaghetti

Tofu

Rosmarin

Miniplommontomater

Inlagda kronärtskockshjärtan

Hasselnötter



Jag kokar spaghettin och steker tofun lätt med rosmarin i lite olivolja. Skär kronärtskockshjärtan och tomater i bitar. Blandar alltsammans, skedar gärna över lite olja från burken med kronärtskockor. Maler hasselnötterna i en kvarn eller i matberedare, strör över rikligt istället för parmesan. Avslutar med nymalen svartpeppar. Även gott med spenat, sockerärtor, avocado eller andra favoritgrönsaker :)

2011-07-23 @ 00:00:48
URL: http://elinmaries.blogg.se/
Postat av: Jessica

Potatisgnocchi med underbar skinksås



500 g potatisgnocchi (köpta eller hemgjorda)

250 g champinjoner

1 hackad gul lök

3 klyftor pressad vitlök

1 msk mjölkfritt smör eller mjölkfritt margarin

400 g skinka

200 g sockerärter

2 1/2 dl havregrädde

3 tomater

Salt och peppar



Koka gnocchin enligt anvisningen på förpackningen. Skär champinjonerna i halvor och stek dem i matfettet. Ta upp dem. Stek löken och vitlöken. Rör ner skinkan och stek lite till. Blanda champinjoner, sockerärter och havregrädde med skinkröran och låt allt koka ett par minuter. Rör ner gnocchin. Skär tomaterna i bitar och blanda ner dem. Krydda efter smak.

2011-07-23 @ 16:31:08
URL: http://familjensundberg.se/blog/
Postat av: Sara

Jag har några kanongoda dinkelmuffins som jag brukar baka med hemmaplockade plommon i - de är fantastiskt goda!



Ingredienser:

2 dl Dinkelmjöl - Speltmjöl

0,5 dl dinkelflingor

0,5 dl Vetekli

1 dl Solrosfrön torkade

3 msk (Hela) Linfrön torkade

1 dl Valnötter

1 msk Honung

2 tsk kardemumma

4 droppar vaniljessens

0,5 dl Rapsolja oberik

1 dl havregurt naturell

3 mellanstor Banan

2 st Ägg

2 tsk bikarbonat

12st Plommon



Gör så här:



1. Sätt ugnen på 200grader



2. Blanda de torra ingredienserna (mjöl, frön, nötter, bikarbonat och kryddor)



3. Häll i honung, mosad bana, rapsolja och vaniljessens



4. Rör samman havregurten och äggen



5. Blanda allt till en jämn smet och klicka ut smeten i muffinsformar (ca 18st stora)



6. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter.



Man kan självklart göra dem utan plommon också eller byta ut plommon mot en annan frukt, men jag gillar dem bäst med plommon

2011-07-23 @ 22:23:57
Postat av: Marie S

Kycklinggratäng/gryta



Kyckling

Bacon

Svamp

vitlök

chili

paprika

Mjölkfri cremefraich

Mjölfri matlagningsgrädde.



Steck kyckling o bacon när det fått fin färg lägg i grönsakerna blanda i matlagningsgrädde och cremefraiche. Lägg i ungsform strö ev lite ost på. Servera med ris o sallad.

2011-07-23 @ 23:10:10
URL: http://marieodanne.blogg.se/
Postat av: Maria Jensen

Här har du mitt bidrag: http://mariajensen.blogg.se/2011/july/glutenfria-muffins-choklad-hallon-och-apple.html Kram :-)

2011-07-24 @ 10:36:57
URL: http://mariajensen.blogg.se/
Postat av: Hillevi

Mitt bidrag är en stor chokladig brownie som är vegansk - passar de flesta chokladälskare där ute!

4,5 dl mjöl

2 dl socker

2 dl brunt socker

1 dl kakao

ca 100 g mörk choklad (utan mjölk)

1 tsk bakpulver

2 dl sojamjölk

1,5 dl olja

1 tsk vaniljsocker

ev. 1-2 dl rostade hasselnötter



Blanda torra ingredienser, rosta hasselnötterna och hacka chokladen. Rör i olja i mjöl&sockerblandningen tills det blir väl blandat. Ha i de rostade nötterna och den hackade chokladen. Häll i en smord form och grädda ca 30-35 min på 175 c

2011-07-24 @ 15:27:40
Postat av: Ejvon

Här kommer mitt mjölkfria favoritrecept, stuvade rotfrukter med kalkon eller rökt skinka. Supergod som lunch en varm dag!



2 dl rotfrukt(er), frysta blandade

2 st mandelpotatis

1 tsk rapsolja

1 tsk vetemjöl

1,5 dl Havregrädde, Oatly

0,5 dl vatten

1 tsk grönsaksfond

svartpeppar

salt

4 skiva(or) skivat rökt kalkonbröst, eller kokt skinka

Tillagning



1. Ta fram rotfrukterna och tina dessa.



2. Skala potatisarna och skär i tärningar.



3. Hetta upp rapsoljan och vispa i mjölet. Tillsätt grädden, vatten och grönsaksfond.



4. Lägg i potatisen, rotfrukterna och krydda en aning med salt och peppar.



5. Låt koka ca 10 minuter, då rotfrukterna är mjuka är det klart. Späd med lite mer vatten om stuvningen blir för tjock. Servera med kalkonskivor skurna i små bitar.



Smaklig måltid!

2011-07-24 @ 21:38:54
Postat av: Kjersti

Hej!

Nu har jag bestämt mig. Här kommer recept på en gluten- och mjölkfri zucchinikaka med känsla av ostkaka.

http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/07/zucchinikaka-med-ostkakefeeling-gluten.html

Ha en fortsatt bra sommar allihop!

2011-07-25 @ 09:04:16
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.com
Postat av: Klara

Hej, väldigt passande att denna Masarinkaka jag gjorde igårkväll var utan mjölk, för den blev fantastisk god :)



150 g mjukt smör

300 g mandelmassa

3 st ekologiska ägg

0.5 dl vetemjöl

smör till formen

madelspån till formen



1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.

3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Rör till sist i mjölet för hand.

4. Smörj och bröa en 20 centimeter diameters kakform med löstagbar botten. Fyll formen och grädda kakan, i cirka 20-25 minuter och låt svalna.

Pudra över florsocker,

vóila!



2011-07-25 @ 10:08:29
URL: http://klaramyren.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback