Frågestund!

Fråga vad ni vill så svarar jag på så många frågor som möjligt!


Kommentarer
Postat av: Karin

Hej!



Är det "ok" att äta ett ägg VARJE morgon?



Kan man äta hela innehållet i en konservburk fylld med ärter och morötter utan att det är "för mycket"? (den innehåller 530 g) Om man ska äta det till middagsmaten t.ex.?

2011-08-12 @ 12:08:37
Postat av: Rebecca

Hej! Jag är väldigt intresserad av mat och hälsa och planerar att bli dietist. Min enda oro är att jag är väldigt anti-tillsatser och för mig är det viktigt att äta ren, ekologisk mat. Tror du att jag ändå passar som dietist?



När dietisten i min föräldragrupp sa till alla föräldrar att ge sina 4-månadersbebisar flytande margarin i maten så blev jag livrädd för vad jag egentligen inte alls passar som dietist... Skulle aldrig i hela mitt liv ge mitt barn en så tillsatsfylld, onaturlig produkt som flytande margarin.



Skulle vara intressant att höra vad du tycker om mina dietistplaner =)!

2011-08-12 @ 12:41:16
Postat av: En hemlig stor beundrare ;P

Hur får man på ett enkelt och biligt sätt i sig ordentligt med zink?

2011-08-12 @ 13:25:39
Postat av: Malin

Hej!



Har du någon gång/period i livet tappat kontrollen över mat och nästan halkat in på anorxi/bulimi (eller kännt börjat men lyckats stoppa det)?



älskar alla dina roliga ideer och förslag.

2011-08-12 @ 13:32:49
URL: http://malinsday.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej!

Många tycker att finncrisp med pålägg är ett gott och nyttigt mellanmål! Har du något bra tips på någon glutenfri motsvarighet när man inte vill ha tex knäckebröd/mjukt bröd. Har funderat om man kan baka någon variant på kanske bovete som grund, men det vore kul och höra dina tankar om detta.



Tack för en bra blogg!

2011-08-12 @ 17:16:20
Postat av: Elin

Hej! Jag äter ungefär ett kilo frukt om dagen, bra med vitaminer och så är det ju grymt gott! :D Men är detta något som kan göra att jag går upp i vikt?

2011-08-12 @ 19:48:42
Postat av: sandra

hur ofta tränar du?

Vad tränar du?

Hur ofta äter du under en dag?

Tycker du att man ska äta kvällsmål efter middagen och innan läggdax?



Det är många som säger till mig att man ska äta kvällsmål och skulle vilja veta vad du tycker om det? Älskar din blogg :D

2011-08-13 @ 11:25:52
Postat av: Maria Jensen

hej, jag har otroligt dåligt järn värde. Skulle du kunna tipsa på bra mat för mig :-) kramar från Maria i Karlskrona

2011-08-13 @ 21:34:20
URL: http://mariajensen.blogg.se/
Postat av: jossan

Hej, till kvällsmat/istället för snacks brukar jag äta en nöt/ bärmix på 150gram. gör det nästan varje dag eftersom det är så gott. är det nyttigt att äta så mycket nötter, har nämligen hört att man Max ska äta en liten näve med nötter till mallanmål. och är det verkligen nyttigare än godis eller naturgodis?kram

2011-08-13 @ 21:40:31
Postat av: Monsun

Åh, detta har jag undrat så länge!

Är det sant att man bara går ner i vikt ett tag om man äter ca 1000-1300 kalorier/dag (går man överhuvudtaget ner av det?), och att förbränningen sedan stannar av så vikten står still?



Och: Vad BORDE (= SKULLE DU TRO, utan att jag förlitar mig på det) hända med min vikt om jag ökar mitt kaloriintag från 0-75 kcal/dag till 1000-1300 (till en början)? Jag vet att kroppen behöver mer än så och att vikten ändå ska upp en rejäl bit, men jag vet samtidigt inte hur mycket belastning min kropp klarar nu för jag kan nästan inte röra mig. ÅÅÅH, jag vet inte vad jag ska göra. Det här går inte mer!

2011-08-13 @ 22:20:07
Postat av: Anna

Hej! Vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter nu som färdig dietist? Vad tyckte du om dietist utbildningen? (:

2011-08-13 @ 22:23:03
URL: http://annashealth.blogg.se/
Postat av: Julia

Vad händer i kroppen om man inte äter efter ett träningspass? Får man fortfarande ut någonting av träningen?

2011-08-13 @ 22:34:20
Postat av: Therese

Hej! Hur mycket ska man äta till frukost? Om jag har en stillasittande dag vad är "normalt" att äta till frukost då? Vad är för lite och vad är för mycket? Jag brukar oftast äta gröt med MASSA frukt och bär plus en fullkornsmacka med pålägg och ibland ett ägg. Ska jag skippa mackan eftersom jag har kolhydrater i gröten...? Hjälp mig.

2011-08-13 @ 23:11:07
Postat av: Sofie

Har du några bra tips på kvällsmål? :)

Postat av: elin

Jag undrar om frukt... Jag äter mycket frukt och har alltid frukt hemma.. Dock har jag märkt att frukten står sig väldigt längre. Jag kan köpa hem en stor korg med äpplen eller päron och de ser lika fina ut efter en ganska lång tid. Visst, bra för mig som slipper slänga och köpa ny frukt på ett tag, men jag förstår ju att detta beror på att de är så besprutade. Och det undrar jag, hur bra är det egentligen? Är det onyttigt eller dåligt för oss människor att få oss all denna besprutning i frukt?

2011-08-14 @ 11:40:09
Postat av: Sara

Hej! Jag äter (tillfälligt) frukost på ca 300 kcal. Har du några förslag på hur en sådan frukost skulle kunna se ut?

Och vad skulle du ändra i den här (men ändå hålla på kalorierna)?



1 portion havregrynsgröt (130 kcal)

50 g Keso 4% fett (45)

75 ml mjölk 1,5% fett (70)

100 g rivet äpple - rött, skalet kvar (60)

= 305 kcal

2011-08-14 @ 21:13:06
Postat av: Anonym

Hej, gillar verkligen din blogg!

Det är nämligen så att jag är i tonåren o förra sommaren fick jag ätstörning, både svälte mig själv & bulimi. Jag gick ner fort i vikt men sen dess har mitt hår bara fallit. Från i vintras har jag slutat med mina ätstörningar, just för att jag är så rädd om håret. Idag har jag ett bmi på 17,5 men har ändå inte fått tillbaks min mens och dessutom tappar jag fortfarande jättemycket hår. Jag har snart inget kvar och jag behöver verkligen din hjälp. Vad bör jag äta för att få tillbaks min mens & inte tappa mer hår? men ändå inte gå upp jättemycket i vikt? Jag hoppas på svar! :)

2011-08-19 @ 22:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback