Morotskaka

En av de allra godaste kakorna måste väl ändå vara morotskakan. Därför passade jag på att baka just en morotskaka idag när jag fick besök av min pappa och lillebror från Örebro! =) Här kommer bilder och recept...




Ingredienser till 1 morotskaka (ca 10 bitar)
100 gram smör
2,5 dl socker
2-3 morötter (ca 300 gram)
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel

Glasyren
25 gram smör
250 gram kesella
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker


Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att smälta smöret till glasyren och låt det svalna. Rör ner kesella, florsocker och vaniljsocker. Ställ glasyren i kylen. Smält smöret till kakan och rör ner sockret. Rör i äggen, ett i taget. Skala och riv morötterna fint. Rör ner dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel och blanda ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Stjälp upp kakan och låt den kallna. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen.

Det ursprungliga receptet kommer från Arla.

Kommentarer
Postat av: Maja

Den ser typ köpt ut! ;D och med det menar jag att den ser jättefin o jättegod ut!

2010-03-07 @ 17:19:45
Postat av: Alex

GE MIG!! ;)

2010-03-08 @ 08:51:36
Postat av: Larah

Ahhh..., jättegott!

2011-06-02 @ 08:10:12
URL: http://www.bookwormlab.com/paper-writing
Postat av: mandy beck

awesome. nice. sweet

ohhh

2011-06-25 @ 10:38:40
URL: http://www.essaybox.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback