Skållat rågbröd



Ingredienser till 2 bröd

Dag 1
3 dl fint rågmjöl
4 dl vatten

Dag 2
50 gram jäst
4 dl vatten
3 tsk salt
2 tsk socker
Ca 1,9 liter vetemjöl

Gör så här

Dag 1
Häll rågmjölet i en skål. Värm vattnet till 70-80 grader. Häll det varma vattnet över rågmjölet och rör om. Täck skålen med plastfolie och låt den stå i rumstemperatur till nästa dag.

Dag 2
Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt). Häll vattnet över jästen och rör tills jästen är upplöst. Rör ner saltet och sockret. Häll blandningen över det skållade rågmjölet. Blanda i så mycket vetemjöl att degen blir smidig och släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa i ca en timme, eller tills den har fått dubbel storlek. Ta upp degen på en mjölad arbetsyta. Arbeta in resten av mjölet. Dela degen i 2 delar och lägg dem i varsin smord brödform. Låt degarna jäsa under bakduk i ca 40 minuter. Grädda sedan bröden i nedre delen av ugnen i 175 grader, i 50-60 minuter.


Att skålla mjöl innebär att man häller hett vatten över grovt mjöl. Skållningen har många fördelar... Det gör att brödet blir saftigare, lättare att skära eftersom det smular mindre, smakar mer och får längre hållbarhet. Att skålla är enkelt och kostar inte mer än ett bröd som inte skållats, så jag vill verkligen uppmana er till att skålla mer när ni bakar matbröd! =) 

Kommentarer
Postat av: Leia ♥

Hoppas du får en fin söndagskväll!

2010-02-21 @ 17:49:46
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: anna

hej! jag tycker din blogg är jättebra för inspiration och tips! jag har en fråga: för ett halvår sen tog min mamma tag i mig och släpade med mej till en dietist/psykolog för att få bort min ätstörning. det har hittills fungerat väldigt bra, och allting har gått väldigt fort. jag äter nu normalt för att må bra och väger normalt. men jag kan fortfarande hetsäta ibland när jag får sötsug, det är som en invand vana och jag får jättemycket ångest efteråt och det känns som att jag måste börja om från början igen varje gång. jag undrar om det finns något sätt jag kan undvika till varje pris att få dessa sötsug? suget är störst precis innan jag ska ha mens, det blir oundvikligt, finns det något att göra åt detta?



2010-02-21 @ 21:25:18
Postat av: Julia

hejsan!

Jag och en kompis snackade om kost idag och hon tipsade om din blogg för att få svar på några frågor som kom upp, hoppas att du kan hjälpa mig :) jag har precis tagit ett uppehåll från kött och kommer leva helt vegetariskt i minst 40 dagar. Är det något jag måste tänka på? Vet du om jag kommer hinna få brist på något under den tiden, typ järn eller protein? Vad kan jag i så fall äta som är vegetariskt för att få depåer av detta?

Kram/ Julia

2010-02-21 @ 22:13:43
URL: http://uncategorized.blogg.se/
Postat av: Drusko

Tänk vad man kan göra..., skålla!

2010-02-22 @ 08:24:13
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Fin blogg du har!

Jag tänkte tipsa om en tävling jag har på bloggen där du kan vinna ett smyckes-kit från TIFFANY & CO!

För dig som inte vet vad Tiffany & Co. är så är det ett utav världens mest exklusiva smyckes märke! Så passa på att tävla och vinn.



Klicka här för att komma direkt till tävlingsinlägget:

http://stockholmsjenna.blogg.se/2010/february/tavling-med-priser-fran-tiffany.html

2010-02-22 @ 09:15:16
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Emilies Skafferi

Ser ut som ett superhärligt bröd=)

2010-02-22 @ 10:17:13
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback