Paj


Fräsch och god citruspaj med lime och citron

Igår hade vi tenta och för att fira att den var avklarad, och för att vi nu är helt lediga i 4 dagar, träffades ett gäng från klassen igår hemma hos Helena för en riktig Paj-tenta-fest! :D Alla bakade varsin paj och tog med sig, så det blev en hel del paj, haha! Jag gjorde 2 stycken efterrättspajer - Citruspaj och ananaspaj. Här är receptet på citruspajen... (Grundreceptet kommer från Arla, men jag gick efter ett lite omgjort recept som jag hittade hos Victoria).


Ingredienser till 1 paj

Pajbotten
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning

3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering
1 skivad lime
1 msk florsocker
Glass eller grädde

Gör så här
Låt smöret bli rumsvarmt och rör ihop smör, mjöl och socker. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa grädden lätt och blanda i den. Rör i resten av ingredienserna och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen, 200 C i ca 30 min. Låt kallna i kylen i några timmar. Sikta över florsocker och garnera med limeskivor. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Kommentarer
Postat av: Helena

Den var jättegod!! :) Nästa gång jag går ut ska jag dock inte äta sååå mycket... haha blev lite opepp mot slutet.

2010-02-18 @ 11:43:05
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Mirran

Citruspaj låter gott.

2010-02-18 @ 12:15:41
Postat av: tilda

Hej!!

jag har missat din blogg! va kul! :)

hoppas allt är bra!! kram på dig!

2010-02-18 @ 19:13:08
URL: http://kamawa.blogg.se/
Postat av: Julia Knapp

Hej! Gud vad gott det där ser ut, mmhmm..!



Jag har en liten fråga som jag inte har lyckats få tag på något svar kring, du kanske kan hjälpa mig? Det är angående Philadelphia-ost, är det bra/okej att äta eller är det lika dåligt/onyttigt som mycket annat pålägg?

Jag brukar äta Philadelphia Light, och ibland för att festa till det till lunch med kallrökt lax på. Någonting som jag kan fortsätta med? Äter grovbröd fullkorn.

Skulle vara jättetacksam för svar!



Ha det så bra!

2010-02-18 @ 19:26:38
URL: http://parodia.blogg.se/
Postat av: Jessica

Pajen låter alldeles underbart god!

2010-02-19 @ 18:05:59
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback