Näringsberäknat bröd



Ingredienser
:
2 dl rågmjöl
5 dl vetemjöl
1,5 dl kruskakli
4 msk bakpulver
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt (0,5% fett)
1 dl lingonsylt
1 dl solrosfrön
60 gram mosad banan (=ca en halv banan)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser. Rör sedan ner yoghurten, sylten och bananen. Häll ner smeten i en avlång brödform. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

Jag gjorde en näringsberäkning på detta bröd. Så här blev resultatet:
Brödet innehåller, per 100 gram...

191 kcal (801 kJ)
5,9 gram protein
3,6 gram fett
33,5 gram kolhydrater

Solrosfröna bidrar med mycket energi. När jag tog bort dem från beräkningen så sjönk energiinnehållet till 169 kcal/100 gram. Jag använder dock gärna solrosfrön i mitt bröd, eftersom det är så gott och dessutom innehåller nyttiga fetter!

Siffrorna från min näringsberäkning kanske inte säger så mycket om man inte har något att jämför med. Jag hade ett nyckelhålsmärkt bröd hemma från Pågen, som heter "Gott Gräddat" och på förpackningen kan man läsa att brödet innehåller, per 100 gram...

240 kcal (1000 kJ)
8,5 gram protein
2,0 gram fett
45 gram kolhydrater




Sammanfattningsvis så blev mitt bröd alltså både magert och väldigt gott! =)


Kommentarer
Postat av: Carro

Hembakat är helt klart goast ! Tycker också om blandade frön i brödet.

2009-09-23 @ 23:46:28
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: mirran

Banan och lingon i brödet verkar gott.

2009-09-24 @ 10:55:31
Postat av: Helena

Vad kul att du näringsberäknade det! Bröden man köper innehåller ju alltid så mycket socker...

2009-09-24 @ 22:44:34
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Jenna

kul! Har oxå gjort det på det som blivit mina favoritbakbröd :) Roligt att veta hur "nyttiga" de egentligen är!

2009-09-27 @ 11:51:00
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

Intressant med näringsberäkningen, tyvärr vet jag inte hur man gör... Tack för receptet letar efter nya brödrecept hela tiden.

2009-09-30 @ 09:20:48
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback