Mellanmål


♥ Lättfil med honungsmelon, apelsin, kiwi, sötmandel, russin och kanel
♥ Smörgås med skinka och paprika

Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta ca ett halvt kilo frukt och grönsaker varje dag. Det kan vara lite svårt att veta hur mycket det egentligen är, så jag gjorde lite beräkningar... Enligt näringsberäkningsprogrammet som jag använder (och som de flesta dietister arbetar med) väger dessa mängder frukt och grönt ca 500 gram:

1 apelsin
1 morot
0,5 äpple
0,5 paprika
1 banan
0,5 dl majs
10 st vindruvor


eller...

1 päron
1 dl broccoli
1 avokado
1 dl blåbär
1 mandarin
1 dl ärtor

Eller som Livsmedelsverket säger: "... till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker".

Jag brukar alltid ha frukt och/eller bär på gröt och fil. Jag tycker att det är ett jättebra sätt att få i sig frukt på. Vissa kan tycka att det är lite "tråkigt" att äta en frukt som den är helt naturellt, och då kan det vara en bra idé att hacka lite frukt och ha det på till exempel gröten eller filen. Dessutom blir det ju väldigt gott! =)

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hur är det med torkad frukt? Är det samma näring i dem som i färsk frukt?

2009-12-08 @ 09:39:58
URL: http://ingreed.blogg.se/
Postat av: Drusko

Bastanta mellis.

2009-12-08 @ 10:01:07
Postat av: Fröken Dill

Jag tackar min lyckliga stjärna för våra rejäla ekologiska fruktkorgar på jobbet. Jag sulle aldrig ätit så mycket frukt om det inte varit för dessa. VERKLIGEN en bra investering i personalens hälsa.

Tycker fröken Dill

2009-12-08 @ 12:31:13
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Nina

Jag har en fråga, jag ser ju ofta att du har massor med frukt på din fil, men det ser inte ut som en hel frukt (såklart kan man inte ha en hel melon i filen) MEN jag undrar vad du gör med resterna? Hur länge kan man spara en halv kiwi eller ett halvt äpple? Plastar du in det? Äter det "utanför bild"? Bara nyfiken! Du är inspirerande, det vet du!

2009-12-09 @ 14:24:58
Postat av: Jenny

Oj, då äter jag nog alldeles för mycket grönsaker varje dag. :-(

Äter alltid tre frukter per dag och mest grönsaker till middag. (Men gott är det!)

2009-12-09 @ 21:29:28
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: Jenna

Åh din filtallrik ser helt himmelsk ut! :) Har oxå en hel del mandel och kanel på min youghurt eller fil så här i juletider!

2009-12-09 @ 23:03:42
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback