Gröt - billigt, gott och mättande!


Gröt gjord på fiberhavregryn, kruskakli och linfrön
Kiwi, päron, banan och russin
Kanel

De som har följt bloggen ett tag vet att jag oftast äter gröt till frukost. Jag tycker att det är väldigt gott, går att variera med hjälp av olika tillbehör och mättar bra. Det är dessutom väldigt billig mat, något som jag som student måste tänka på...

Ett paket fiberhavregryn av märket AXA kostar ca 12 kronor och innehåller 800 gram havregryn. Till 1 portion går det åt 1 dl havregryn = 40 gram. Det betyder att av 1 paket havregryn kan man göra ca 20 portioner gröt. Eftersom 1 paket kostar ca 12 kronor så kostar alltså 1 portion gröt (om man inte räknar med mjölk och andra tillbehör) endast 60 öre. Om man räknar med att ett mjölkpaket (1 liter) kostar ca 8 kronor och att man har ca 1 dl mjölk på gröten, så kostar mjölken som man har till gröten ca 80 öre. En tallrik med gröt och mjölk kostar alltså totalt bara 1 krona och 40 öre. Riktigt billigt med andra ord! =)


Kommentarer
Postat av: karin

Du har väl inte missat Bagerskans julkalender?

Fylld med recept, tävlingar och julpyssel...!



www.bagerskan.se



Kram Karin

2009-12-06 @ 16:15:02
URL: http://www.bagerskan.se
Postat av: dagenskreativa

Rågfingsgröt med äpple & kanel är super!



Kram Anna

2009-12-06 @ 20:16:54
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/
Postat av: Yodit

Hejsan! :D



Älskar din blogg får massa inspiration. Jag har också drömmar om att bli dietist. Jag undrar om man måste ha jätte bra betyg för att komma in. Tänkte söka till Uppsala nästa vår, men undrar om du vet om det är olika intagningspoäng för olika skolor?



2009-12-06 @ 20:51:34
URL: http://yoditw.blogg.se/
Postat av: Drusko

Detta kallar jag en stabil och näringsrik frukost!!!

2009-12-07 @ 07:37:49
Postat av: Rebecca

Då hade min gröt varit riktigt billig eftersom jag inte har mjölk eller något annat till gröten. Ev. kanel och om jag vill lyxa till det lite soyamjölk eller ev. lite banan iskuren ;)

2009-12-07 @ 19:00:16
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Jenna

Gröt är verkligen kanonfrukost som student, och det går ju verkligen att äta hur goda grötar som helst som du läckert påvisar med dina bilder :) Många tycker ju bara torr havregröt med lite mjölk, men oj så fel man kan tycka att de lam ha ;)



Vad blev det för mysigt julbak för din del? Jag vill baka mer nu. Kanske vågar jag mig på egen pepparkaksdeg i veckan :)

2009-12-07 @ 21:53:37
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback