Tävling!

Svenska Celiakiförbundet är en intresseorganisation för de som inte tål gluten, laktos, mjölk eller soja. Förbundet har nu, tillsammans med krögaren Jürgen Grossmann tagit fram receptsamlingen Mat som alla mår bra av. Tanken med receptsamlingen är att det ska vara enkelt att laga hälsosam mat som alla mår bra av, oavsett allergi eller intolerans. Jag har bläddrat en hel del i receptsamlingen och tycker att den är väldigt bra och användbar. Den är dessutom väldigt fin och tilltalande!

Jag lottar nu ut två stycken böcker till er läsare. Det man behöver göra för att vara med i utlottningen är att skriva i en kommentar till detta inlägg vad man tycker karaktäriserar en bra matblogg.

Jag drar en vinnare på söndag 9 oktober, kl 22:00.


Kommentarer
Postat av: Matglad

Ojoj den boken blev man ju sugen på! :)

De matbloggar jag gillar att läsa har många fina bilder, välskrivna och personliga inlägg och recept. Recepten är dessutom lite spännande så att man får ny fräsch matinspiration :)

2011-10-04 @ 09:48:35
URL: http://blogg.vk.se/matglad
Postat av: annie

en bra matblogg ska ha mycket bilder och väldigt tydliga recept. de ska utstråla matglädje :)

2011-10-04 @ 09:49:23
Postat av: vickan

En bra blogg har inga tillgjorda bilder, utan verkliga så man själv kan få det att se lika gott ut, samt utförliga recept med lite egna tips och trix.

2011-10-04 @ 11:12:17
Postat av: emelie

Variation, insperation, mycket bilder och spännande recept!

2011-10-04 @ 11:43:22
URL: http://pixelpop.blogg.se/
Postat av: Jessica

Frekventa uppdateringar. Sen mycket inspiration i form av bilder, recept, tips och trix!

2011-10-04 @ 12:27:29
URL: http://familjensundberg.se/blog/
Postat av: Matilda

Jag vill vara med och tävla! :)

En bra matblogg tycker jag är en blogg med mycket bilder, bra och tydliga recept(som den personen själv har testat) och personliga berättelser/synpunkter kring och om maten.

Ha det bra! /Matilda

2011-10-04 @ 13:30:33
Postat av: Lina

Trevligt med ny receptsamling!



Jag tycker en bra matblogg ska innehålla både recept och andra matrelaterade tips. Fina bilder är ett plus liksom en engagerad bloggskrivare som svarar på kommentarer och funderingar från läsare!

2011-10-04 @ 13:57:24
URL: http://matsaklart.se
Postat av: Sara

Jag tycker en bra matblogg ska spegla ett sunt alternativ utan pekpinnar och förmaningar. Att man ska kunna njuta och äta god mat. Det får gärna lov att vara fina bilder som gör att man blir extra sugen :)

Kramar

2011-10-04 @ 14:28:54
URL: http://resanmotsundvikt.blogspot.com/
Postat av: Jennifer

Jag tycker att en bra matblogg ska inspirera till att våga testa nya saker och ha massor utav olika saker att välja mellan. Alternativ på det recept man skriver är också bra - om man till exempel skriver "Det går att byta ut kycklingen mot bönor" eller "Man kan lägga till en morot om man vill ha mer färg i grytan" eller så. Men man ska inspireras så det är viktigt med mycket färg och bilder! Dock ska bilderna inte bli bättre än vad maten smakar, såklart. Men det känns viktigt att ha med lite av allt :)

2011-10-04 @ 15:04:12
Postat av: Kim

En bra matblogg för mig: personlighet, mycket bilder, varierande recept och lite humor skadar aldrig!

2011-10-04 @ 17:51:10
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Lina

Jag tycker att ordet balans ska vara nyckelordet i en bra matblogg. Mest pga att allt i vår omgivning ständigt kategoriseras som bra/dåligt, svart/vitt etc. Heja gråskalan! Balans kan appliceras på allt! Såsom val av livsmedel, innehåll, protionsstorlek, antalet bilder kontra text.. Ni förstår grejen :)

2011-10-04 @ 17:59:29
Postat av: Malin

Det låter som en trevlig bok!

Jag tycker att en bra matblogg ska innehålla många fina bilder och varierande recept, så att man blir inspirerad att prova. Personliga tankar och trevliga anekdoter är alltid fint att läsa och lite allmänt matnyttig kunskap om just mat är ett stort plus, speciellt när det är lite mer nyanserat än pressens "diet-mat-tips".

2011-10-04 @ 18:40:54
URL: http://vindlandestigar.blogspot.com/
Postat av: Miri

En bra matblogg innehåller varierande recept, tips och knep för att få till det där lilla extra samt massa härliga bilder!

2011-10-04 @ 20:18:53
Postat av: johanna

en bra matblogg innehåller mycket matinspiration i bilder och ord men som samtidigt varvas med inlägg om t.ex näringslära och andra saker som man kanske kan lära sig något nytt av :)

2011-10-04 @ 20:59:44
Postat av: Mari

Mat för mig innebär inspiration och glädje och just detta tycker jag en bra matblogg ska spegla!

2011-10-04 @ 21:39:33
Postat av: Emelie

Jag tycker att en matblogg med fina bilder och väldigt hälsosam mat är det bästa, blir såå inspirerad då!!

2011-10-04 @ 22:17:57
URL: http://emelieida.spotlife.se
Postat av: Emelie

Jag tycker att en matblogg med fina bilder och väldigt hälsosam mat är det bästa, blir såå inspirerad då!!

2011-10-04 @ 22:19:08
URL: http://emelieida.spotlife.se
Postat av: Sandra

En matblogg innehåller allt kring mat och hälsa och där det skapar lite debatt. Personen ska vara extremt engagerad i dessa frågor där läsarna ska få tips och ideer men även ge ris och ros till bloggaren.



Vi behöver idag få bort skammen kring viktproblem och hjälpa varandra till ett hälsosammare liv och det gör vi bäst genom att öppet våga prata om det.



Enligt mig kännetecknar en matblogg en salig blandning av allt som rör mat och hälsa, sina egna personliga fighter kring sin egen vikt (man blir inte vaccinerad bara för att man en gång gått ner, tyvärr) och självklart en massa tips på god och enkel mat som funkar både till vardags och fest.



2011-10-05 @ 00:07:08
Postat av: caroline

recept på en bra matblogg

ingredienser:

- fina tilltalande bilder

- nya insperierande recept

- gamla hederliga recept med ny touch

- personliga roliga och intressanta blogginlägg

- att man uppdaterar med jämna mellanrum

- att bloggen är lätt att hitta på

- och att bloggaren har egna kommentarer om ex nya livsmedel som man har testat.



gör så här

blanda alla ingredienser noga och se till att du gör det med omsorg och engagemang, inget slarv.



häll dom blandade ingredienserna på en fin bloggsida och vips så har du gjort den perfekta matbloggen :)

2011-10-05 @ 08:11:24
Postat av: Marie S

Hade varit perfekt med en sådan kokbok då vår lilla inte tål mjölk!



Jag blir inspirerad av fina bilder och blandade recept samt en fin blogg. =) Även att där är recept i bloggen som man känner att man kan göra - inte så avancerade alltså.



Marie

2011-10-05 @ 08:54:26
URL: http://marieodanne.blogg.se/
Postat av: Sara

Fina bilder, i princip alltid recept på maten och inte bara bilder, varierande mat, spännande matideer och framförallt goda tips!! :)

2011-10-05 @ 13:29:04
Postat av: Sara

Fina bilder, i princip alltid recept på maten och inte bara bilder, varierande mat, spännande matideer och framförallt goda tips!! :)

2011-10-05 @ 13:29:43
Postat av: Kristine

En god matblogg skal ha fristende matbilder.

Om det er sunn og fristende oppsrkifter er det ekstra bra :)

2011-10-05 @ 14:49:52
URL: http://dedication.blogg.no
Postat av: Amalia

Jag gillar frekvent uppdatering och bilder. För det är ju aptitliga bilderna som får iaf mig att bestämma mig för att laga en maträtt :)

2011-10-05 @ 16:47:12
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/
Postat av: Bea

Många inspirerande recept med bilder och gärna recensioner av nya livsmedel i butikerna

2011-10-05 @ 20:36:26
Postat av: Hanna

Nämen, en perfekt bok för mig som ska flytta ihop med min karl som är laktosintolerant och jag som inte har nån aning om vad som innehåller just laktos!



Jag tycker att recept och bilder lockar mig i en Matblogg. Det ger både suget och insperatinen till vad man kan laga. Jag tycker också att det är viktigt att man inte bara förklarar och berättar hur man går ner i vik utan också hur man kan äta för att gå upp i vikt. Bantningstips finns det alldeles för mycket av! Mer mat åt folket! :)



MVH Hanna

2011-10-05 @ 21:55:58
URL: http://hellyeeah.blogg.se/
Postat av: Maxine

Mat självklart, ny insperation från utomlands, variation, godsaker och nyttiga rätter, nya produkter och självklar massa fina recept med bilder!

Mvh,

Maxine

2011-10-06 @ 07:17:45
URL: http://tredrommarendagbok.blogg.se/
Postat av: Sally

En matblogg tycker jag f ska ska vara personlig och inspirera och få läsare att våga pröva nya saker i köket, ha fina bilder, bra recept och uppdatera ofta. Förutom det får den gärna ha en liten knorr, något som gör att den sticker ut. Typ inriktning på hälsa eller inriktning på ekologisk mat. Då har bloggaren något "krav" att utmana sig efter! Jag har startat en blogg för studenter, då jag ständigt utmanas till att laga, god, hälsosam och billig mat. Då blir bloggen unik och rolig att följa! Kolla gärna in den ;)



Vore kul med inspiration fån boken, har läst mycket om den!

2011-10-06 @ 07:58:53
URL: http://skippanudlarna.com
Postat av: Helena

Som din blogg! :)

2011-10-06 @ 09:17:59
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag tycker en bra matblogg ska vara varierad, ha både mat och bak, lätta och svårare recept samt fina och inspirerande bilder :)



- Ida

2011-10-06 @ 20:39:11
URL: http://idalottas.wordpress.com
Postat av: Karin

Jag tycker att en bra matblogg ska ha bred variation, nya fräscha recept och massvis med härliga bilder. Dessutom ge tips och tricks om hur man kan göra om man, som jag har gluten, för att ändå göra samma maträtt. Enkla vardagsrätter är uppskattat, en fattig student kan inte duka upp till lyx varje kväll.

2011-10-07 @ 13:10:48
Postat av: Emma

En bra matblogg ska ge inspiration för både vardagliga och festliga tillfällen! Jag tycker också att det kan vara härligt om det finns tränings- och hälsotips med i innehållet. Att man som läsare får vara med och inspirera ibland är också en viktig del!

2011-10-08 @ 21:05:50
Postat av: Lena

En bra matblogg har en balans mellan "nyttiga" och "mindre nyttiga" recept och livsmedel. Inte överdrivet åt något håll då båda delar ska finnas med i en hälsosam livsstil :)

2011-10-08 @ 21:10:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback