Frågor och svar

Fråga: Jag är väldigt intresserad av mat och hälsa och planerar att bli dietist. Min enda oro är att jag är väldigt anti tillsatser och för mig är det viktigt att äta ren, ekologisk mat. Tror du att jag ändå passar som dietist? När dietisten i min föräldragrupp sa till alla föräldrar att ge sina 4-månadersbebisar flytande margarin i maten så blev jag livrädd för vad jag egentligen inte alls passar som dietist... Skulle aldrig i hela mitt liv ge mitt barn en så tillsatsfylld, onaturlig produkt som flytande margarin. Skulle vara intressant att höra vad du tycker om mina dietistplaner.

Jag tror att du blir en jättebra dietist! Att man har lite olika åsikter under utbildningen gör det ju bara mer intressant och roligt. Om alla i en klass tycker och tänker precis lika, blir det nog rätt trist och inte speciellt utvecklande… Jag tvivlar på att du kommer vara den enda i din klass som inte är så positiv till tillsatser. Lycka till med dietiststudierna!


Fråga: Har du någon period i livet tappat kontrollen över mat och nästan halkat in på anorexi/bulimi?

Mitt enkla och korta svar är nej. Jag vet inte vad det beror på… Kanske tycker jag att det är så kul och gott med mat att jag inte skulle klara av att äta mycket mindre. Jag har också alltid gillat att träna och för att orka träna och prestera bra vet jag hur viktigt det är att äta en sund kost.


Kommentarer
Postat av: Louise

Måste bara flika in en grej här... Du skriver "Kanske tycker jag att det är så kul och gott med mat att jag inte skulle klara av att äta mycket mindre."

Grejen med tex anorexi, är att de flesta som får anorexi, gillar mat väldigt mycket. Utan det skulle det inte funka att bli sjuk, eftersom det som gör att man sjunker djupare ner i sjukdomen, är just kickarna man får när man lyckas få sig själv att avstå mat eller vissa livsmedel. Det är den stoltheten, att ha en sån kontroll över att lyckas motstå maten man egentligen vill ha, som driver en framåt.

Ville bara skriva det eftersom det är en vanlig miss att man tror att ätstörda inte tycker om mat. ;)

2011-08-19 @ 20:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback