Fiberrikt bröd med smak av kardemumma


Jag utgick från det här receptet när jag bakade, men den här gången la jag till lite av varje som jag hade i skafferiet... Så nu blev receptet så här:

Ingredienser till 1 bröd:
2,5 dl vatten
25 gram jäst (0,5 paket)
50 gram kesella
0,5 msk salt
1 tsk kardemumma
2 dl grahamsmjöl
2,5 dl vetemjöl special
0,5 dl boveteflingor
0,5 dl vetekli
0,5 dl kruskakli
0,5 dl fiberhavregryn
2 msk hela linfrön

Ca 2 msk boveteflingor, och 1-2 msk vatten, till garnering

Gör så här:
Värm vattnet till fingervarm temperatur. Smula ner jästen i en stor bunke. Häll på vattnet och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt kesella, salt, kardemumma och alla torrvaror, dock endast hälften av vetemjölet. Arbeta degen tills den är smidig och fast och släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet. Forma degen till en limpa. Lägg limpan i en smord brödform (ca 1,5 liter) och låt den jäsa i ca 30 minuter. Pensla med vatten och strö på boveteflingorna. Grädda på galler i botten av ugnen, 175 grader i 30 minuter.

Att tillsätta lite kardemumma i brödet blev jättegott! =)

Kommentarer
Postat av: helena perminger

oh vilka goda bröd! jag ska genast ge mig på ett testbak, tack för recept!

2010-05-07 @ 13:07:54
URL: http://sadwelivesadwedie.blogg
Postat av: ugg boots

Monday I’ll be sponsoring the Vancouver Real Estate Technology Meetup group’s event over at Ceili’s on Granville. They have a guest speaker scheduled and I’ll be cranking

2010-09-02 @ 10:19:03
URL: http://www.uggbootseinkaufen.com/
Postat av: ugg schuhe

Die Textpassagen werden als Ausgangstext und Übersetzung nebeneinander gestellt, so daß der Benutzer nicht nur den Zusammenhang sieht, sondern auch die Qualität der Übersetzung beurteilen kann.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback