Lingon & Kanel

Av en slump hittade jag det här receptet på Kanel- och lingonkakaTasteline och blev sugen på att baka den. Den lät god, och det var den också! Väldigt saftig och krämig, med en lagom smak av lingon och kanel.




Ingredienser till en kaka (ca 8-10 bitar)

Skal
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 gram smör
1 äggula

Fyllning
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1 dl lingonsylt

Gör så här
Blanda ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa.Tillsätt äggula och arbeta ihop till en deg. Tryck ut den i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll den i pajformen. Grädda på nedersta falsen ca 40 min. Låt kakan kallna. Garnera med lingon och sikta över florsocker vid serveringen.


Kommentarer
Postat av: Helena

Åh den här tror jag att jag ska testbaka någon dag, såg väldigt god ut.!! Älskar ju kanel

2011-02-15 @ 15:43:26
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback