Läsarfrågor

Jag tänkte införa en ny kategori här på bloggen, som jag har valt att kalla för "Läsarfrågor". Det händer ganska ofta att läsare mailar mig och ställer frågor om kost och hälsa, så jag tänkte att det kan vara kul att publicera vissa svar för alla. 

   

Fråga: Jag undrar hur stor en normalportion egentligen är och hur mycket av olika livsmedel man ska lägga upp på tallriken. Till exempel, hur mycket kyckling och potatis är normalt att äta till en måltid?

Svar: Hur en "normalstor" portion ser ut är väldigt olika från person till person. Om man tränar och rör på sig mycket så bör man självklart äta mer än om man rör på sig lite mindre. Jag tycker att tallriksmodellen är ganska bra. Man brukar ibland göra 3 olika tallriksmodeller: en för lågenergiförbrukaren, en för normalförbrukaren och en för högeergiförbrukaren.
 
• Lågenergiförbrukare (alltså om du inte rör på dig speciellt mycket)
Fyll halva tallriken med grönsaker/rotfrukter. Fördela lika mängder pasta/potatis/ris och kött/fisk/fågel/ägg/bönor på resten av tallriken.
 
• Normalförbrukaren
Fyll en fjärdedel av tallriken med kött/fisk/fågel/ägg/bönor. Fördela lika mängder av pasta/potatis/ris och grönsaker/rotfrukter på resten av tallriken.
 
• Högenergiförbrukaren (om du är väldigt fysiskt aktiv)
Fyll halva tallriken med pasta/potatis/ris. Fördela andra halvan jämnt mellan kött/fisk/fågel/ägg/bönor och grönsaker/rotfrukter.
 
Ät tills du blir lagom mätt och känner dig nöjd!


Detta är ett exempel på en tallrik för normalförbukaren. Alltså en fjärdedel kött/fisk/ägg/linser/bönor, och resten fördelat jämnt mellan grönsaker/rotfrukter/frukt/bär och potatis/pasta/ris/bröd.


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej

Jag skulle vilja veta vilket matfett du rekommenderar att man steker mat i.

Jag har hört att man ska välja oljor eftersom de innehåller mindre mättat fett.

Jag har även hört att det kan bildas transfetter när man upphättar en del oljor, så man vill ju inte att det som man tror är nyttigt egentligen blir onyttigare.

En del säger att margarin är bra och en del säger att det är dåligt. Det blir lätt

att man blir lite förvirrad, så jag vet inte vad jag ska steka i.

Tack för en inspirerande blogg!

MVH Sara

2009-12-11 @ 14:01:22
Postat av: Camilla

Hallå!

Jag har en fråga angånde psyket vid viktnedgång. Jag och min polare försöker att gå ner i vikt ihop. Och sedan den 1 november har jag gått ner 4 kg men min kompis har gått ner 11. Och jag vill vara jätteglad för hennes skull men jag kan inte hjälpa att jag blir lite ledssen för att jag själv inte lyckats lika bra. Hur blir jag mer glad å hennes vägnar?

MVH

Camilla

2009-12-11 @ 20:10:57
Postat av: Caroline Svensson

Hej



Vad anser du om cambridgedieten?

2009-12-11 @ 20:12:20
Postat av: Jenny

Jättekul med frågestund!



Hur man äta för att hålla sin vikt?

2009-12-12 @ 17:39:19
URL: http://myengla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback