Obehaglig nyhet

Usch, vilken obehaglig nyhet jag möttes av imorse. Det visar sig att en stor andel unga tjejer hoppar över frukosten för att gå ner i vikt, eller förbli smala, och för att killarna inte "ska prata illa om en". Trots att den här nyheten kanske egentligen inte är så förvånande, blir man ju ledsen. Konstiga och skeva skönhetsideal styr många människors vardag och sätter vår hälsa på spel. Det är de unga, som verkligen är i behov av bra matvanor, som tyvärr ofta berörs mest.

Det största problemet med nyheter som dessa är ju självklart dagens skeva och helt orealistiska skönhetsideal. Hur vi löser det är en svår fråga, som detta inlägg inte kommer handla om. Det andra problemet är ju själva faktumet att ungdomar, främst tjejer, faktiskt inte äter frukost. Här tror jag att det är lite lättare att påverka, eftersom det finns så klara och tydliga underlag för att frukost är bra. Jag tänkte bidra med det jag vet när det gäller frukostens alla fördelar...


Varför man bör äta frukost:

• Om man inte äter på morgonen sätts inte kroppens förbränning igång. Kroppen försätts i ett slags svältläge och när man väl äter så suger kroppen åt sig så mycket energi som möjligt för att se till att inte svälta.

• Majoriteten av de överviktiga och feta äter inte frukost. När de börjar äta frukost går de i princip alltid ner i vikt.

• Om man hoppar över frukosten blir man hungrig och sugen framåt förmiddagen och risken är stor att man småäter och att man vid lunchen tar mer mat än man hade gjort om man hade ätit frukost.

• Utan frukost presterar man sämre i skolan/på jobbet. Koncentrations- och uppfattningsförmågan blir sämre. Man tänker helt enkelt lite långsammare.


Det är alltså helt galet att hoppa över frukosten i syfte att gå ner i vikt. Som jag har skrivit i tidigare inlägg jobbar jag med viktminskning. Jag möter dagligen människor som är i behov av att gå ner i vikt. När jag möter dessa människor för första gången är det i princip ingen som äter en bra frukost. Bara detta gör väl att man förstår hur pass viktig frukosten faktiskt är, eller hur...


Kommentarer
Postat av: Linda Johansson

Jag åt aldrig frukost hemma när jag gick i högstadiet och gymnasiet, det var för tidigt på morgonen. Jag kan inte äta förräns runt kl 08-09. Hade aldrig råd att köpa mat i skolan (om det fanns över huvud taget).

Jag kunde inte heller äta lunch i skolan för matsalen var det värsta stället, aldrig någon lärare så mobbningen frodades mest där. Detta skapade ätstörningar hos mig och jag har fortfarande svårt att äta med andra människor, att äta ute.

Trots att jag var mobbad genom hela skoltiden, hade mycket frånvaro pga det och aldrig åt något förrän middag hemma ca kl 17 så hade jag alltid bra betyg i de teoretiska ämnena.

Så även om jag hade kunnat äta frukost (och lunch) hade det inte förändrat något.



Likadant för mina kvinnliga klasskompisar, de åt aldrig något pga att de trodde att de var feta, i verkligheten underviktiga enligt BMI. Men de hade ändå alltid bra betyg...De enda med koncentrationsoförmåga var killarna som somnade efter lunchen pga för mycket mat.

2011-09-03 @ 15:35:14
Postat av: Emelie

jag är en frukostälskare & i min värld finns det inte att jag skulle hippa över frukosten. Jag har gått ner cirka 12 - 13 kilo pga omläggning av kosten. frukost är en stadig del av denna viktnedgång. Även om jag kanske inte är hungrig tar jag tex en skål med fil & fryst frukt eller en gröttallrik. Mitt sötsug har försvunnit. Så jag tycker Allla ska sätta sig ner. Njuta av en frukost. - vill unga tjejer gå ner och vara smal är deras ensak, men ÄT DÅ FRUKOST! :)) hejdå extra kilon.

2011-09-04 @ 09:51:21
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Malin Jönsson

Jag var en av de innan som alltid hoppade över frukosten när jag gick på högstadiet och gymnasiet, inte pga själet att jag ville gå ner i vikt, utan för att jag aldrig var hungrig så tidigt. MEN NU, herregud så vrång & gnällig jag skulle bli om jag inte får min viktiga och underbara frukost precis så som jag vill ha den! :-) haha.. Den är ju sååå viktig och en härlig tid för avkoppling också.

2011-09-04 @ 17:24:42
URL: http://notordinary.myshowroom.se
Postat av: Emma

Jag klarar inte av att inte äta frukost :) Tycker så illa om de här idealen och att så många människor får ett sämre liv pga det, både psykiskt och fysiskt :(

2011-09-06 @ 09:55:16
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Nilli

Hej!

Jag har detta problemet, jag kan inte äta mat på morgonen men det är inte för att jag vill gå ner i vikt eller något sådant. Jag mår bara illa när jag ser mat på morgonen, jag får inte i mig något annat än vatten! Så jag undrar om du kan ge mig några tips på vad jag kan äta för något.

2011-09-07 @ 18:37:15
Postat av: Tilde

Åt aldrig frukost när jag gick på högstadiet, kanske en macka och en halv kopp te. När jag började gymnasiet behövde jag orka mer och bestämde mig för att prova "klok" frukost. Vaniljyogurt, havrekuddar, solrosfrön och frysta bär - jättegott och mättande. Ibland gick det till och med ner en macka med ost och en kopp te. Blev genast mycket piggare och hoppar aldrig mer över frukosten! Har även infört frukost för min sambo, som varit påväg att få magsår pga stress och dålig kost, samt varit underviktig. När han började äta frukost började han också gå upp i vikt och magproblemen försvann!



Bra inlägg!

2011-09-10 @ 19:21:28
URL: http://fredstam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback