Mina tankar om skolmaten

I tisdags morse såg jag ett inslag på SVT Morgon om en ny bok som handlar om skolmaten. Den heter "Skolmatssafari - Från Malmö till Kiruna" och projektledare och redaktör för boken heter Annika Unt Widell. 

När jag såg inslaget började jag fundera på det här med skolmaten och vad som behöver göras. För något behöver väl göras? Jag minns när jag själv gick i grundskolan och gymnasiet... Jag upplevde aldrig att det var en trevlig miljö i matsalen och vi fick ofta stressa i oss maten, eftersom lunchrasten var så kort. Jag tyckte i och  för sig att maten var god, men det var det ju långt ifrån alla som tyckte. Många gick till kiosken och köpte godis istället.

Detta tycker jag ska vara krav när det gäller skolmaten:
• En lugn och trevlig miljö
• Tillräckligt med tid i schemat för lunchrast
• En fräsch salladsbuffé
• Alternativ för allergiker, intoleranta, veganer, olika religioner osv
• En varierad, god och näringsrik matsedel
• Vatten och mjölk att dricka
• Bröd

Författaren till boken pratade om att det är viktigt vilka ord man använder när man pratar om det här och där håller jag verkligen med henne! Istället för att säga skolmatsal eller bespisning borde vi börja säga restaurang. Istället för mattant bör vi använda ordet kock. Detta kan tyckas vara bagateller, men jag tror att det gör att statusen på skolmaten och på yrket "mattant" höjs.

Vissa skolor serverar ju fil och flingor till de som inte vill äta den vanlig maten. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Å ena sidan är det ju bättre att man äter fil än ingenting alls. Å andra sidan är det ju trist om vissa skippar den "riktiga" maten i onödan, eftersom det finna fil.
Vad tycker ni? Ska man kunna äta fil och flingor till lunch i skolan?


Kommentarer
Postat av: Emelie - ny webbtidning på G!

hellre en matig salladsbuffé än fil & flingor!

2011-09-14 @ 13:19:50
URL: http://emelieida.spotlife.se
Postat av: Karin

När jag gick i skolan var skolmaten förskräcklig och jag har svårt att tro att så mycket har ändrats... Jag brukade jämföra den med låtsasmat, jag förstår inte hur de kunde få maten att se ut som den gjorde. Använder man bra råvaror så borde den se bättre ut och framförallt smaka bättre. Jag åt nästan aldrig i skolmatsalen. Där fanns heller ingen fil att välja på, hade det funnits hade jag nog ätit det i alla fall. Istället gick jag utan frukost och utan lunch. Kanske att jag tog någon macka i matsalen. Sen när jag kom hem åt jag desto mer till mellanmål, inte så bra...



Så jag tror att det kan vara ett bra alternativ med fil och flingor, viss mat tycker man kanske inte om helt enkelt, men jag anser att man borde förbättra skolmaten så att ungdomarna faktiskt vill äta den.

2011-09-14 @ 14:21:15
URL: http://mysigkudde.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Just FIL OCH FLINGOR känns inte speciellt vettigt kanske men NÅGONTING måste man ju faktiskt få i sig. Bara det inte blir att det kostar och tar från den riktiga matens budget, och att eleverna då äter det istället för den riktiga maten för att "den är äcklig". På min skola får vi enbart vegetarisk mat (som skolan dock lägger mycket vikt och pengar på, så den går ju alltid att äta) men utöver det har vi detta att välja på: knäckebröd och smör, och mjölk får vi inte. Jag kan tycka att det saknas något ibland.

2011-09-14 @ 14:29:10
Postat av: Smurvelmurvelsmurfen

Jag är laktosintolerant, och specialkosten var Helt annorlunda gentemot den ordinarie. Fick de andra fiskgryta fick vi fisk som var extremt torr och helt utan sås någon sås alls.

Sedan förekom det då och då att vi fick klyftpotatis då de andra fick potatismos. Då hände det väldigt ofta att vår mat var slut, likaså om den ordinarie tagit slut och folk ville komma fram fortare, så hade de tagit av specialkosten istället. Problemet var ju lite att då räckte det inte till oss som faktiskt behövde den, och svaret då var att "Men ni får ta knäckebröd"... och det var väl kanske inte sådär fantastiskt bra lunch.

Vi var och pratade både med rektorn, skolans verksamhetschef och kökschef i bamba om det här, men inget hände...

2011-09-14 @ 17:00:56
URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag går själv sista året i grundskolan



Våran mat är långt ifrån den bästa, men jag försöker äta det som ändå är okej, jag tycker själv många på min skola är väldigt kritiska till maten innan de ens har hunnit smaka (vilket är synd), som tur är har vi ett stort salladbord som är väldigt fräscht med stort utbud och det får man verkligen vräka i sig därifrån för att bli mätt. Vi får inte fil och flingor på min skola, jag tycker som du angående det, det skulle ju vara bra för de som annars inte skulle äta något alls men en del skulle nog äta det bara för att de tycker det är godare än riktig mat som också är viktig att få i sig, men annars tycker jag knäckebröd är bra att de serverar till för det kan man alltid äta om maten är förfärlig

Postat av: emmaluu

Jag skriver faktiskt uppsats om just skollunch och det är helt klart att något måste göras.

Men jag tycker inte att det ska finnas fil och flingor, eftersom det inte är en komplett måltid.

2011-09-15 @ 16:05:12
URL: http://emmaluu.wordpress.com
Postat av: Anonym

Jag går i nian och skolmaten på min skola är väldigt god.

Det finns ett salladsbord med olika sallader, ofta bönor och kikärter. Det finns olika matalternativ till vegetarianer, veganer, laktosintolerande... Den maten är också väldigt god.

Vi får ganska varierad mat, och det brukar finnas rester sen dagen innan om man inte skulle gilla maten. Däremot så är skolmatsalen liten, det är ofta kö och ibland så har man så kort lunchrast att man får bre några mackor och ta med sig frukt att hinna äta på vägen ifrån matsalen...

2011-09-15 @ 19:28:21
URL: http://tusenett.blogg.se/
Postat av: Maria

Utan fil och flingor på gymnasiet hade jag nog svält ihjäl!!!

2011-09-15 @ 21:42:46
Postat av: Pet

Jag upplevde för det mesta att maten som serverades på min skola var okej. Jag tycker nog inte att fil och flingor borde serveras som alternativ till den vanliga maten. Hellre då att de har en bra salladsbuffé som dessutom består av olika "fullvärdiga" röror med proteiner och fetter så att de som vill kan komponera sin egen sallad utan att skippa alla de viktiga näringsämnena.

2011-09-16 @ 22:50:15
Postat av: Lena

2011-09-17 @ 17:27:59
Postat av: Nathalie

Jag går ettan på gymnasiet nu och på min skola är maten helt okej! Många klagar men jag ser helt ärligt inget större problem med själva maten, det serveras vegetarisk mat, mat till de allergiska, salladsbuffé och knäckebröd. De ända dåliga är de korta lunchrasterna på en så stor skola då nästan halv lunchen kan gå åt till att stå i kö ibland..

2011-09-20 @ 22:18:53
URL: http://cookieetime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback