Dagens macka


En macka med ett kokt ägg, rödlök, tomat och surkål

Har du haft surkål på en macka någon gång? Har du över huvud taget ätit surkål? Om inte - prova! Jag tycker att surkål är ett underskattat livsmedel.

Surkål är vitkål som syrats med mjölksyrabakterier. Det innehåller otroligt mycket nyttiga ämnen och bidrar till att sänka GI-värdet på måltiden. Surkål innehåller så kallade probiotiska bakterier som är väldigt bra för magen och stärker immunförsvaret. Själva syrningen bidrar också till att surkål är ett av väldigt få vegetabiliska livsmedel som innehåller vitamin B12. Det är också rikt på C-vitamin. Dessutom är det väldigt gott och billigt!


Bild hämtad från Google


Kommentarer
Postat av: Helena

Det måste jag testa. Har tänkt länge att prova surkål men det har aldrig blivit av!

2011-09-02 @ 12:58:57
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kan bara hålla med, mycket gott mycket gott!

2011-09-02 @ 17:12:39
Postat av: Linn

Hmm, tror aldrig jag ätit surkål. Men nu fick jag ju en fin anledning att prova! :)

2011-09-03 @ 09:01:47
URL: http://halsogladje.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Nu när jag käkar kimchi på löpande band (jäst kinakål med enorma mängder vitlök, chili och ingefära) och dessutom älskar det tror jag att jag är redo för att pröva surkål! Låter inte alls lika farligt nu^^

2011-09-03 @ 11:04:30
Postat av: Anonym

ÅÅåååh surkål!! :D

2011-09-03 @ 18:53:17
Postat av: Emma

Hej alla! Är det någon som vet om det är mycket tillsatser i färdig surkål på burk? Hur gör man egen surkål? :)

2011-09-04 @ 08:20:17
Postat av: Emma

Surkål är gott! :)

2011-09-06 @ 09:51:49
URL: http://bakut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback