Flytande havre?

            
Oatly gör produkter som varken innehåller mjölkprotein, laktos eller soja. Deras produkter baseras istället på havre. Bra för de som intoleranta, allergiska, vegetarianer/veganer eller för de som helt enkelt tycker att det är gott. Jag har tidigare testat deras havredrycker och havregurtar. Nu har jag även provat deras smoothie med smak av blåbär och tranbär och deras havredryck i flaska med smak av jordgubb och skogsbär. 

Blåbärs- och tranbärssmoothien består av havre, vatten och fruktkoncentrat (koncentrat av äpple, druva, blåbär och tranbärsjuice). Havredrycken med jordgubbs- och skogsbärssmak består av havre, vatten, äpplejuicekoncentrat, juice av jordgubbe, hallon och björnbär och folsyra (berikad med folsyra!). Fetthalten i båda dryckerna är 0,7%.

Den söta smaken i dryckerna kommer från havren och bären. Alltså inget tillsatt socker, vilket är positivt då det handlar om mellanmål. När det kommer till smaken gillar jag båda dryckerna. Jag vet att det råder delade meningar här, men personligen gillar jag smaken av havre i drycker och yoghurtar. I och för sig älskar jag havre i olika former, så det är nog inte så konsigt att jag gillar havresmaken även i flytande form. Om jag går på stan och blir väldigt hungrig utan att ha med mig någonting skulle jag kunna tänka mig att köpa en av dessa drycker, men då skulle jag nog komplettera med någonting mer, eftersom jag inte tycker att man blir speciellt mätt på en dryck. Men att dricka en iskall havredryck eller havresmoothie i sommar ser jag fram emot!

Vad tycker ni om drycker/yoghurtar som baseras på havre?
Gillar ni smaken?


Kommentarer
Postat av: My

Jag tycker att havreprodukter är rätt okej, men eftersmaken kan ibland kännas lite konstig. föredrar oftast vanlig mjölk.

2011-05-28 @ 00:00:19
Postat av: sandra

den till vänster är jätte god :D

2011-05-28 @ 07:25:21
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/
Postat av: Maja

Kan du inte blogga om hälsa snart?

2011-05-28 @ 09:09:16
Postat av: Rockerfarsan

Havredryck är gott, men köper det sällan eller aldrig. Tycker inte. Heller det mättar. Gör hellre egen, tycker det mättar bättre. Billigare med.

2011-05-28 @ 10:20:45
URL: http://Rockerfarsan.wordpress.com
Postat av: Karin

Jag brukar ofta dricka dem och min favorit av havredryckerna är äpple/grönt te. Förut fanns det även med apelsinsmak om jag inte kommer ihåg fel. Tycker som sagt att både smoothien och havredrycken är goda men skakar man dom inte ordentligt innan man dricker dem kan det bli lite sträv eftersmak eller hur jag ska uttrycka mig. Tycker de är bra som mellamål. Här däremot inte prövat deras havregurtar, mest därför att jag tycker de är dyra och då hellre väljer en laktosfri yoghurt. Men det kanske kan vara värt att prova någon gång! :)

2011-05-28 @ 23:24:21
URL: http://lagalleta.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag tyckte inte alls om smoothien... vi slängde tom den.

2011-05-29 @ 14:33:40
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Emma

Eftersom jag är laktosintolerant så är det bara havreprodukter hos mig, tycker att de laktosfria smakar konstgjort, men Oatleys drickyoghurt gick aldrig hem hos mig. Den smakar lite som gammal mango tycker jag...

2011-06-01 @ 13:21:05
URL: http://superglueontheroof.blogg.se/
Postat av: Emma

Oj. Jag menade smmothie. Svårt det där med ord ibland.

2011-06-01 @ 13:21:41
URL: http://superglueontheroof.blogg.se/
Postat av: selmar

känner du dig ömtålig och ibland svag, trött, nedstämd? det är på grund av din diet , högst troligt, än mer om den är väldigt strikt, om man under längre tid tvingar kroppen att äta sånt som den inte vill(egentligen hjärnan) så tar man upp mindre av vitaminer, mineraler, antioxidanter, kolydrater, ja nästan allt, när man är lycklig bildas hormoner, ett av hormonerna är oxytocin, har man högt oxytocin värde har man mindre stresshormoner i kroppen , ett av stresshormonerna är kortisol, har man högt kortisol värde bidrar det till att testosterone värdet sänks eftersom kortisol värdet höjs, iaf med mindre testosteron bygger man mindre muskler , återhämtar sig sämre..osv, det är kanske lite långsökt att tänka det har med maten att göra..men genom att ge kroppen ”lycka” ibland, exempel, äta mat man verkligen gillar så ökar man det, det finns annat man också kan göra , sex, ansträngning, att vinna något, man kan dopa sig genom att tillföra extra testosteron, då minskar kortisolen, och oxycatinen ökar, det är dock inte att rekomendera då det inte vara för evigt , och att man tillslut slutar tillverka det själv..



till ämnet igen… har man höga nivåer kortisol/kortison, under längre tid, då påverkas hela ämnesomsättningen, den saktas ner, frisättning av saltsyra minskar och man smälter maten sämre, samt tar upp mindre viktiga näringsämnen i maten,



det är egntligen mer invecklat en så..detta var bara kortfattat men vill du ha hjälp med vad som kan vara bra att äta för att kicka igång med högt värde av oxytocin, så säg till så ska ja skicka dig en lista .. lev väl

2011-06-05 @ 06:16:22
Postat av: anonym

Tyckte den till höger var god. Tillverka egen... som rockfarsan...Ibland funderar man men bara ibland..

2012-07-22 @ 02:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback