Fet fil och feta debatter

Allt fler människor efterfrågar idag fetare mejeriprodukter. På några år har försäljningen av magra mejeriprodukter sjunkit, samtidigt som de fetare varianterna säljer mer. Jag antar att det beror på att GI-mat och metoder som LCHF har varit och är väldigt omtalade. Många vill ha mer "naturlig" mat och undviker varor där man har dragit ner på fettet. Vad är då det bästa/nyttigaste valet när det gäller fetthalt på mejeriprodukter? Jag tror inte att det finns ett givet svar på den frågan. Det är säkert väldigt individuellt vad man mår bra av. Dessutom forskas det fortfarande mycket på detta och jag tror inte att man idag kan säga säkert vad som är det bästa. Man ska räkna in mycket; vad är bäst för kroppen långsiktigt, vad ger bäst mättnadskänsla, vilket alternativ är bäst för de som vill gå ner respektive upp i vikt osv...?

Hur som helst så lyssnar ju företagen på konsumenterna och tillverkar fler produkter med högre fetthalt. Exempelvis lanserar Arla nu en filmjölk med en fetthalt mellan 3,8-4,5 % (att fetthalten varierar beror på vad korna äter). Detta blir Arlas fetaste filmjölk.

Jag tycker att det är intressant hur trender i kosten varierar och hur debatter i media påverkar våra matvanor i så pass stor omfattning. Hur tänker ni kring detta? Har ni börjat äta mer fet mat, exempelvis fetare mjölkprodukter? Varför/varför inte? Kommer ni köpa Arlas nya fetare fil?


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tror inte direkt på feta produkter. Fett innehåller ju mer energi än både protein och kolhydrater. Det är självklart bra för personer som vill gå upp i vikt, har en hög ämnesomsättning eller tränar mycket. De kalorier man gör av med måste komma in igen och tvärtom, så enkelt är det. Men att börja med fet mat, men ta bort kolhydraterna... nja. låter inte så hälsosamt i mina öron! I alla fall inte för normalviktiga/normaltränande... :)

2011-05-09 @ 12:07:27
URL: http://20istorstan.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Jag föredrar att handla saker som de inte tvingats stoppa i en massa förtjockningsmedel och prylar i. Men jag äter inte fil, det är äckligt oavsett hur fett/ofett det är :s

2011-05-09 @ 12:49:27
URL: http://viciousme-hogge.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Som fattig student brukar jag välja den "normalfeta" produkten. Oftast kostar de ungefär lika mycket, men köper man lättvarianten får man ju mindre energi för pengarna ;-)

2011-05-09 @ 14:37:29
Postat av: Rebecca

Jag ser ingen anledning till att köpa den... så nej jag kommer inte göra det

2011-05-09 @ 16:08:00
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Linn

Tänker precis som Anna! :)

2011-05-09 @ 16:48:53
URL: http://halsogladje.blogg.se/
Postat av: Julia Knapp

Anledningen till att jag äter lättprodukter när det kommer till mjölk/filmjölk/yoghurt av alla slag, är för att jag tycker att det är godare. Jag har ganska svårt för fetare produkter då det kan bli för mycket för mig, och föredrar produkter med mindre fetthalt. :)

2011-05-09 @ 16:58:48
URL: http://nattstad.se/juliaknapp
Postat av: Emma

Banbrytare, HEJ!

Jag tänker nämligen pröva på denna fetare filmjölk. Förutsatt att inte smaken går lidande (vilket sällan är risken med dessa fetare produkter) så ser jag det bara som ett plus med mer fett. Det mättar bättre. Punkt. Ni som nekar det har nog aldrig riktigt vågat äta större mängder fett. Vad mättnaden innebär är ju att man slipper äta lika kopiösa mängder eller så pass ofta - utan håller en behaglig mättnad längre. Detta innebär alltså INTE att man går upp i vikt av att äta mer fett? Däremot får man en förhöjd kroppstemperatur och cirkulation med ett ökat fettintag - ett tips till alla de som klagat över kalla händer/fötter och dyl.

Men ja. Produkten är fortfarande inte fet. Den är för bövelen ca 96% fettfri. Hjälp?

Nä. Mindre tillsatser. Innebär det en högre fetthalt; så är det värt'et. För mig åtminstone.

2011-05-09 @ 21:06:51
Postat av: Emma

Jag tänker inte så mycket på fetthalten. Jag äter tex 3% fil, lätt kesella och mellanmjölk. Alla olika :P

2011-05-10 @ 11:27:18
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag tänker att den här filmjölken jkan jag rekommendera till mina underviktiga patienter!



För övrigt så hålle jag med att det är upp till var och en om man vill äta fet fil eller inte. Det beror ju på om man vill gå upp, ner eller vara viktstabil. Jag kommer dock inte att äta denna.

2011-05-11 @ 08:46:14
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag tänker absolut prova den! Den är ekologisk och fetthalten naturligt reglerad. Självklart är även jag påverkad av GI/LCHF-dieter men jag trivs med det och tillsätter hellre extra fett än kolhydrater för att bli mätt.

2011-05-11 @ 17:44:33
URL: http://elinmaries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback