Paltzerian i Piteå

Under våran resa i norr blev vi från flera håll tipsade om att åka till Paltzerian i Piteå. Som man förstår på namnet så är det en restaurang som bara serverar just palt. De har faktiskt världens största paltmeny. Vi åkte självklart dit för att undersöka saken närmare...



Menyn bestod enbart av palträtter. Alltifrån "Vegetarisk paltsymfoni med groddar och keso" till "Leverpalt med lingon".



Jag testade den mest klassiska varianten: "Kokt pitepalt med smör och lingon". 

Jag tycker att det är ett roligt initiativ med Palzerian! Att ha en restaurang som serverar palt i alla tänkbara former är en kul idé och namnet på restaurangen är ju jätterbra! Även om jag bara kan uttala mig om 1 rätt på menyn så ser ju menyn i alla fall väldigt fin ut. Man kan välja på alla möjliga typer av palträtter och palt i massa olika former. Jag tycker dock att själva restaurangen var väldigt tråkig! Insidan av restaurangen skulle verkligen behöva fräschas upp. När man har ett så bra och roligt koncept som Paltzerian tycker jag att det är synd att man inte förvaltar det bättre, genom att till exempel se till så att det åtminstone är fint och fräsch inne i restaurangen! 

När det kommer till själva palten så tycker jag att det var kul att testa och jag tycker väl att det var ganska gott. Men om jag ska vara ärlig så har jag svårt att förstå denna hysteri kring palt som råder bland många i Norrland. Är det verkligen så gott? Jag tycker nog ändå att det är lite överskattat. Det är ju trots allt bara en stor degboll med lite fläsk i...   



För snart 2 år sedan testade jag för första gången att laga kroppkakor. Som ni ser så ser kroppkakor ut som palt, men det finns vissa skillnader: Palt görs på rå, riven potatis, medan kroppkakor ofta görs på kokt potatis.
Kroppkakor brukar till skillnad från palt även innehålla kryddpeppar.


Kommentarer
Postat av: Marlene

Hej!

Brukar titta in här för att få tips på recept och alltid hittar man nåt bra!

öländska kroppkakor görs på råriven potatis (med en eller två kokta i smeten) medan de småländska görs på kokt potatis och så äter man en minivariant av de småländska kroppkakorna till jul, då de steks hela efter kokning.

2011-07-18 @ 14:16:23
Postat av: Elin Nilsson

Vad roligt att du vart där :D Jag är pite-bo och jag älskar palten. Du skulle smaka hemmagjord blodpalt, det är det smarrigaste som finns :D

Ha en bra sommar!!

2011-07-18 @ 17:00:34
URL: http://elinilsson.blogg.se/
Postat av: Pitebo

Hej!

Du säger att menyn enbart består av palträtter?

Så är det inte, dom serverar det mesta förutom palt!Håller med om den tråkiga inredningen...

2011-07-18 @ 21:58:32
Postat av: Emma

Jag älskar pitepalt. Fast vi äter det inte så ofta här hemma eftersom det är så himla jobbigt att göra.

Men sjukt gott är det enligt mig. Vi äter det 2-3 ggr/år.

Skulle gärna äta den oftare men vi har inte tid med det här.

2011-07-22 @ 21:57:10
URL: http://dysmeli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback