Läsarfråga

Läsarfråga:
"Vad skulle du säga är det allra viktigaste att tänka på om man vill gå ner lite i vikt eller undvika att gå upp i vikt?"

Mitt svar:
Detta varierar självklart från person till person. För att man ska kunna ge specifika kostråd måste man veta mer om personen i fråga, dennes hälsa, nuvarande matvanor, fysiska aktivitetsnivå osv. Men det finns ändå några generella råd som passar de flesta. Personligen tycker jag att regelbundenhet är jätteviktigt, att man planerar och har rutiner när det kommer till ens matvanor. Utan planering och rutiner blir det ofta nödlösningar och det slutar ofta inte riktigt som man tänkt sig. Om man låter det gå för länge mellan sina måltider så sjunker blodsockret och när man väl äter så är man jättehungrig och/eller sötsugen och har svårt att göra rationella val.

Något annat som är viktigt är ett långsiktigt tänkande. Man måste hitta vanor som man trivs med och som man kan bibehålla livet ut. Att hitta en balans är väldigt viktigt!

Utöver detta så är det för de flesta fördelaktigt att äta varierat, inte vara för strikt/sträng i sin kosthållning, äta sig lagom mätt, unna sig något godare ibland i rimliga mängder, äta mycket frukt, bär och grönt, långsamma kolhydrater, magra proteinkällor och omättat fett. Utöver detta är det självklart även viktigt att röra på sig och vara fysisk aktiv i lagom mängd.



Försök att göra maten till något kul! Det finns oerhört mycket mat som är både är otroligt god och bra för våran hälsa! Personer som tycker att det är tråkigt och svårt med mat, brukar jag tipsa om att börja experimentera lite i köket, försök göra matlagningen till en trevlig stund, testa nya och spännande råvaror som du aldrig har smakat tidigare, hämta inspiration i mattidningar, på nätet, hos bekanta osv... Ät gott och njut av maten!


Kommentarer
Postat av: emelie

min viktnedgång har funkat när jag har planerat mina måltider storlek på portionerna och all motion.

godis har jag hållt mig ifrån till en viss del, men man kan inte förbjuda sej själv så hårt att livet blir tråkigt.

man m å s t e unna sej enligt mig.

2011-07-06 @ 09:48:27
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Linn

Håller med till fullo! Balans är det enda! :)

2011-07-06 @ 16:37:09
URL: http://halsogladje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback