Långfil



För några år sedan när jag bodde i Umeå så provade jag den norrländska specialiteten långfil. När jag förra veckan var uppe i Norrland igen tänkte jag att jag måste testa det igen när jag kommer hem. Så idag köpte jag långfil på Ica.

Alla som har ätit långfil vet att den har en väldigt speciell konsistens. Den är liksom väldigt "seg" och inte alls så rinnig som vanlig fil. Filen sitter liksom ihop, eller hur man nu ska uttrycka det, och har svårt att lossna från skeden. Kanske kan man säga att konsistensen påminner lite om tapetklister. Att långfilen har en sån seg konsistens beror på att den innehåller en viss bakteriekultur, som saknas i vanlig filmjölk. Denna bakteriekultur (Lactococcus lactis) sätter ihop filens kolhydrater till längre kedjor, vilket ger upphov till den sega konsistensen.

När det gäller smaken så tycker jag att långfilen i princip smakar som vanlig fil/yoghurt, men kanske att den har en lite besk eftersmak. Det var kul att testa långfil igen, men jag kommer inte att köpa det igen. Jag tycker att den är besvärlig att äta och eftersom den inte är godare än vanlig fil så kan jag lika gärna hålla mig till den gamla vanliga filen och yoghurten.

Har ni ätit långfil?
Vad tyckte ni?


Kommentarer
Postat av: Tiger

När jag skulle äta långfil för första (och hittills enda) gången så var det en kille som beskrev den som att om man stod på toppen av Eiffeltornet och hällde ut långfilen mot marken, så skulle den hålla ihop hela vägen ner. Utmärkt beskrivning tycker jag :)

2011-07-17 @ 15:04:48
URL: http://tiger.spotlife.se
Postat av: Molly

jag tycker att långfil är gott. vispade du den innan du åt den? jag tycker iaf att den blir lättäten om den vispas.



förresten, spännande att läsa om din norrlandstripp :)

du får ha en fortsatt bra dag!

2011-07-17 @ 15:58:51
URL: http://www.kottenshorna.blogspot.com
Postat av: Marion

Jag åt den för många år sedan. Det räckte för mig. Det kändes som snor pga av den hänger ihop så. Nej min själ det är inget i min smak.

2011-07-17 @ 16:32:38
Postat av: Elin

Tack så mycket för din kommentar ^^ Har följt din blogg jättelänge nu men har av någon anledning aldrig kommit för mig att kommentera... Tycker hur som helst jättemycket om din blogg! Den är så enormt inspirerande och intressant ^^

2011-07-17 @ 20:11:34
URL: http://kardemummasnurran.blogg.se/
Postat av: Edit

När jag äter långfil så äter jag den som min mormor lärt mig. Man vispar upp den litegrann och äter med socker och fet, ovispad grädde! Onyttigt, men riktigt gott!

2011-07-17 @ 21:30:01
URL: http://editpedit.blogg.se/
Postat av: Karin

Åååh långfil! Jättegott, men det var länge sedan jag åt det! Hur är den näringsmässigt jämfört med annan fil? Är den fetare eller är den ganska lika? Och gör lactococcus lactis något speciellt för magen/kroppen? :)

2011-07-18 @ 09:34:27
URL: http://mysigkudde.blogg.se/
Postat av: Karin

Åååh långfil! Jättegott, men det var länge sedan jag åt det! Hur är den näringsmässigt jämfört med annan fil? Är den fetare eller är den ganska lika? Och gör lactococcus lactis något speciellt för magen/kroppen? :)

2011-07-18 @ 09:34:37
URL: http://mysigkudde.blogg.se/
Postat av: Mona

Hej!

Din blogg är verkligen super. Långfil har jag aldrig provat men något säger mig att jag kommer älska den. Jag gillar nämligen "tjocka" konsistenser. Visste knappt att den excisterade faktiskt - så tack för tipset. Något jag ska kolla in :)

2011-07-18 @ 14:24:22
URL: http://getinthemood.blogg.se/
Postat av: Madde

Långfil ihopvispad med hemlagad lingonsylt!! det är min barndom det!! =) Men så är juh juh norrlänning också...

2011-07-18 @ 20:15:20
URL: http://bangboom.blogg.se/
Postat av: Maria

Men gud, jag är född och uppvuxen i Umeå och bor här i sommar men har aaldrig provat långfil! Men kanske att man borde ta och göra det nu då. Har alltid tyckt att det verkar just sådär segt (och konstigt) som du beskriver. Men säkert värt att testa!

2011-07-19 @ 08:15:17
URL: http://kanelapple.blogg.se/
Postat av: Katarina

Åh, finns det på Ica? Min släkt brukar åka till Österbotten i Finland varje sommar och när jag var liten åt vi alltid långfil med socker. Visste inte att man kunde få tag i det här, men det måste jag definitivt leta upp och testa igen :)

2011-08-22 @ 18:01:11
Postat av: Trollmor

Långfil är jättegott, men den måste "pjaskes" (vispas med skeden) innan man äter den. Då blir den len och fin och mer som vanlig fil.



Man kan göra egen långfil också.

Man tar ungefär en deciliter av den köpta långfilen och blandar ihop den med en liter vanlig mjölk (valfri fetthalt). Fil/mjölk-blandningen ställs in i kylskåpet i några dagar och sedan har man en egen långfil.

När det är ungefär en deciliter kvar av den egna filen så slår man bara över lite mera mjölk och börjar om proceduren.



Jag brukar äta min långfil med malen ingefära och en gnutta socker. Ibland även med müsli. Smaskens!

2011-09-05 @ 15:38:08
URL: http://trollmorsresa.blogspot.com
Postat av: anonym

Nej usch för långfil.
Men kul att det finns.
Smakar tajkon, inte som vanlig fil och har äcklig konsistens ovanpå det känns som att den har en bismak av ko... Med sockerpå ska den ätas om man nödvändigtvis ska äta den.

2012-07-22 @ 02:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback