En uppmaning...

Idag när jag stod vid kassan på Ica och tittade ner i min korg slog det mig hur pass "lika" jag handlar varje gång. Jag tar ofta samma råvaror, samma frukter, samma mejeripridukter, samma typ av havregryn osv. Det kändes lite tråkigt. Man kommer in i "rutiner" när det gäller vad man köper för mat. Till viss del är det positivt; man vet vad man tycker om och mår bra av. Men! Jag tror att många skulle tycka att mat och matlagning blev lite roligare om man gick lite utanför sina vanliga rutiner och testade lite nytt när man handlar mat. Tänk efter hur det är när du själv går i mataffären... Jag skulle tro att de flesta har en speciell runda som man går, vissa hyllor man stannar vid, vissa hyllor man nästan inte vet finns och att korgen till slut ser nästan likadan ut varje gång.

Jag vill uppmana er att nästa gång ni går och handlar stanna vid hyllor ni annars brukar passera, ta en annan väg än den du brukar ta i affären, titta vad som egentligen står där i hyllorna. Testa nya produkter, lägg ner något i korgen som du inte ens vet vad det är! Istället för äpplen och bananer, testa någon konstig frukt vars namn du inte kan uttala, testa en helt ny müslisort, ett pålägg du aldrig smakat...

Testa detta och återkom jättegärna med några rader om vad du provade, eller varför inte en bild på det du köpte! Jag länkar till alla som bidrar!



Kommentarer
Postat av: Matilda

Min familj började med Linas matkasse i våras och fick på det sättet "upptäcka" en massa ny mat! Inte så ovanliga saker, utan t.ex. soltorkade tomater, fänkål, linser osv. Men det var inget som vi ätit regelbundet av tidigare. Men nu har dessa saker oftare börjat finnas allt hemma hos oss :)

Jag tror också man fastnar i rutinerna, och på det sättet blir lite "blind" i mataffären, man tänker inte ens på vad de finns på hyllorna utan man tar bara det man brukar.

2011-07-21 @ 21:19:44
Postat av: Katarina

I Singapore finns det olika affärer att gå till, så jag brukar variera; indisk, kinesisk, västerländsk :) Nu har jag kommit in i en indisk period efter touren i Little India förra helgen. Jag har skrivit om det på min blogg, i fall det intresserar :) http://hovkonditorn.blogspot.com/2011/07/trishaw-heritage-trail-little-india.html

2011-07-22 @ 04:56:26
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback