Lite funderingar

Många frågor om kost är svåra att ge ett exakt svar på enligt mig. Det forskas ständigt om kost och näringslära och att, som många i den allmänna kostdebatten, hävda att ens egen åsikt är 100 procent korrekt, tycker jag bara är löjligt och barnsligt. Enligt mig sänks trovärdigheten för människor som är ”bergssäkra” på sin sak och inte är villiga att lyssna till andras tankar. För mig är det viktigt att vara öppen och kunna omvärdera sina tankar och teorier. Självklart har jag själv mycket åsikter om vad som är bra och mindre bra mat, men jag säger inte att jag vet något, utan snarare att jag tror. Dessutom är jag nästan säker på att jag i framtiden inte kommer att tro precis som jag gör idag, eftersom man utvecklas och tar del av ny forskning osv.

Jag älskar att ta del av olika teorier, utvecklas, tänka och tänka om, vara nyfiken och öppen för olika synsätt. Om forskning kommer som tyder på att jag har tänkt fel, så är jag självklart öppen för att tänka om. Jag tycker att det är synd att debatten kring kost, och kanske framför allt när det gäller kolhydrater/LCHF och liknande, är så pass låg i Sverige idag. Jag efterlyser en mer öppen och ”vuxen” debatt, där man nyfiket lyssnar på hur andra tänker och tycker. Idag känns det tyvärr som att mycket handlar om stolthet och pajkastning.


Kommentarer
Postat av: Minna

Håller helt med dig. Jag förstår inte riktigt syftet med att "dumförklara" andra som är av annan åsikt än du själv. Vem vinner på det? Det är nästan lite sektvarning över många trenddieter idag vilket känns läskigt och bidrar till den låga nivån på dagens kostdebatt. Jag är också öppen för ny forskning och tar gärna till mig ny kunskap, men är starkt övertygad om att det inte finns EN sanning. Det som funkar för en person kanske inte funkar för nästa. Jag tror på att lyssna på sin kropp och äta lika mycket för glädjen som för hälsan!

2011-08-21 @ 22:53:31
URL: http://www.minnasmat.se
Postat av: Emma

Bra skrivet!!

2011-08-22 @ 08:58:37
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Håller helt med!

Jag har en fråga till dig. Jag är allergisk mot mjölkprotein och kan ju därför inte få i mig protein i form av keso och kesella som många lovprisar på sina bloggar... Det finns även många nyttiga recept där man använder dessa två ingredienser. Nu undrar jag vad jag kan använda mig av istället för detta? Finns det mjölkfri keso/kesella ute på marknaden? Jag har nämligen bara stött på laktosfri, men det hjälper ju inte mig... Vore väldigt tacksam för svar! Tack för trevlig och bra läsning :)

2011-08-22 @ 15:55:21
Postat av: Malin Jönsson

Jag håller med dig helt och hållet! :)

2011-08-22 @ 21:47:24
URL: http://notordinary.myshowroom.se
Postat av: Maria

Intressant inlägg!



(Och jaa, lakrits är så himla gott)

2011-08-23 @ 11:17:46
URL: http://kanelapple.blogg.se/
Postat av: Lasse N

Mycket kloka ord!

2011-08-23 @ 15:57:40
Postat av: studeravidare.se

Hej. Idag drar vi igång en tävling på studeravidare.se. Vill du också vara med och tävla? Du behöver bara nämna oss i ett blogginlägg och har då chansen att vinna Nya MacBook Air. Infomation om tävlingen finns under www.studeravidare.se/bloggtavling.

MVH Studeravidare gänget

2011-08-24 @ 13:11:15
URL: http://www.studeravidare.se/bloggtavling
Postat av: Lina

Hej!



Kan inte du beskriva hur en dag kan se ut för dig rent arbetsmässigt. Hur är det att jobba på itrim?



Jag är nämligen själv dietiststudent och är inte intresserad av att jobba på sjukhus då min utbildning är klar. Iitrim låter superintressant då jag har förstått att fokus läggs både på kost&träning. Är du endast engagerad i kostbiten eller i träningsdelen också?



Tack för en bra och hälsosam blogg!



KRAM

2011-08-25 @ 08:50:32
Postat av: maja

Hej! Hamnade på din blogg av en slump, intressant! Du efterlyser en debatt på högre nivå. Har du läst Andreas Eenfeldts bok "MAtrevolutionen"? Den är vetenskaplig om något. Likaså hans hemsida, kostdoktorn.se. Det är intressant hur det verkligen har bildats två läger i kolhydrat fråga.

Jag tycker det är intressant att du skrev att en fralla med marmelad är bättre än ingen frukost alls. Den typen av frukost höjer blodsockret, för att sedan sänka det, vilket ger mer sötsug osv. Är det inte bättre då att skippa frukost och istället äta nått vettigare några timmar senare när man är hunrigare? Det är väl ingen skada skedd av det?

En annan sak jag reagerar på är att dietister, trots vetskapen om att övervikt mm handlar om beteende osv, fortsätter att ge de fettsnåla (och därmed kolhydratrika) råden, trots att de ger ökat sug som är svårt att motstå. Med lågkolhydratdiet är ju en av fördelarna att man blir mätt och nöjd, slipper gå hungrig och på så sätt kan släppa sin matfixering och gå ner i vikt. Vad spelar det då för roll att man inte har långtidsstudier på 15 års sikt? Bättre 15 smala, friska år nu, och bli sjuk sen, än att fortsatta vara tjock och sjuk för all framtid.

Kommentera gärna detta, intressant att veta vad du tycker! Ta gärna kontakt via mail också om du vill diskuter mera. Hälsningar Maja, Göteborg.

2012-05-30 @ 05:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback