Varför dietist?

Fråga
"Varför valde du att utbilda dig till just dietist?"

Svar
Jag har egentligen så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa. Jag har alltid gillat att träna, och varit fascinerad av att hur man med hjälpa av maten kan påverka sitt träningsresultat. Jag tycker det är så himla häftigt att vi egentligen kan påverka hela vårt mående med hjälp av kosten! Ett exempel på symptom på obehandad glutenintolerans (alltså om man äter gluten trots att man inte tål det) är depression, vilket beror på att kroppen inte tar upp tillräckligt mycket näringsämnen. Det tycker jag visar att vad vi stoppar i oss inte bara påverkar våran fysiska kropp, utan även hur vi mår psykiskt. Min handledare sa för några dagar sen att "i magen möts kropp och själ" och det tycker jag stämmer. Man kan hjälpa både kroppen och själen att må bra genom att äta en hälsosam kost som man tycker om!

Under en livstid äter man ungefär 50-70 ton mat. Jag tycker det är coolt att tänka att hur vi mår som gamla till stor del beror på alla dessa ton mat som har stoppats in i våran kropp under våra liv.

Mat är något som berör alla! Alla människor äter mat, flera gånger varje dag. Människor umgås kring mat, diskuterar mat, lagar mat, äter mat, har frågor, åsikter och funderingar kring mat. Mat berör helt enkelt alla på ett eller annat sätt, vilket gör att jag tycker att det är så kul att få jobba med det! Mat handlar inte bara om det som ligger på tallriken, utan det handlar också om psykologi, ekonomi, kemi, trender, kultur, sociala roller, status, natur och så vidare, vilket gör det ännu mer intressant.

Visst kan man ibland störa sig lite på debatten kring kost och vad man bör och inte bör äta. Ofta tycker jag att det blir en lite fientlig stämning i debatten kring vilken mat som är bäst. Men samtidigt tycker jag att det är så himla kul att maten väcker så mycket känslor hos människor och att alla verkligen har en åsikt om det!

Så beroende på detta, och att jag älskar att inspirera människor till en bra livsstil, så var dietist helt enkel ett ganska självklart val för mig!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Bra skrivet. :)

2010-09-16 @ 22:06:01
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Emma

Fint skrivet :) Du har hittat ditt kall.

2010-09-17 @ 08:35:39
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Johanna

härlig läsning :D

2010-09-17 @ 20:46:05
Postat av: Helena

Elina, jag kunde inte sagt det bättre själv. Du är så himla bra på att uttrycka dig! Hoppas du har o haft en fin helg. Kram!

2010-09-18 @ 17:37:37
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: trace

väldigt bra skrivet inlägg!

2010-09-26 @ 17:06:11
URL: http://vintagepinks.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback