Läsarfråga om billig mat

Här kommer första frågan som jag har valt att besvara från frågestunden...

Fråga
"Jag ska snart flytta hemifrån och kommer då laga all min mat själv. Eftersom jag har ganska snålt med pengar så undrar jag om du kan tipsa om hur jag lagar billig mat, som ändå är bra och god?"

Svar
Javisst går det att laga mat som är både god, billig och bra för hälsan! Jag är själv student sen 3 år tillbaka och har lärt mig att man faktiskt kan spara en hel del pengar genom att tänka till och planera lite. I början när jag flyttade hemifrån och inte var lika van vid detta, så var mitt "matkonto" betydligt större än vad det är idag, trots att jag varken åt mer eller bättre mat förut.


Ofta när jag lagar en maträtt så lägger jag till några billiga livsmedel som inte brukar vara med i den "traditionella" rätten, dels för att dryga ut och göra det billigare, och dels för att jag ofta tycker att det blir godare. Ofta lägger jag till grönsaker och bönor. Som till exempel i den här korvstroganoffen. Där har jag blandat ner rivna morötter och kidneybönor, alltså livsmedel som är både billiga, goda och innehåller mycket nyttiga ämnen. De bidrar också till att öka fibermängden i rätten och öka mättnadskänslan. När jag lagar till exempel köttfärssås brukar jag ha i lite allt möjligt, som till exempel olika typer av bönor, kikärtor, majs, champinjoner, rivna morötter, broccoli mm.


Bönor är ett jättebra livsmedel att "dryga ut" med.

För er som vill äta en riktigt billig frukost är gröt ett bra tips. I det här inlägget räknade jag ut att en portion gröt med havregrynsgröt och mjölk kostar ca 1 kr och 40 öre.




Andra bra tips för att äta billigt:
• Storhandla en gång i veckan.
• Skriv en handellista och ta med till mataffären, så minskar risken för imulsköp.
• Gör matlådor och ta med till jobbet eller skolan
(om man inte får mat i skolan förstås).
• Släng ingen mat som inte är gammal. Rester kan man göra mycket gott av!
• Gör "storkok" och frys in.
• Ät efter säsong.
• Baka ditt egna bröd.
• Titta efter extrapriser i butiken.



En vitkålssallad till maten är billigt och gott.


Man kan spara mycket pengar på att göra matlådor.



Hemmagjorda biffar blir ofta billiga. Receptet på de här kikärts- och potatisbiffarna hittar du här



Rotfrukter är jättebilligt. Ugnsrostade rotfrukter är en av mina favoriter!



Soppa är ofta billig mat.

Har ni fler tips? :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilket bra inlägg! Det är ungefär samma tips som jag skulle ge efter 4 år som fattig student ;) Att laga mat själv istället för att köpa halvfabrikat blir både billigare, nyttigare och godare :)

2010-09-13 @ 23:04:48
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Tara

Konservburkar är ju billiga, t.ex. tonfisk kan man göra mycket med. De här tonfiskbiffarna är min favorit! :D

http://tortelina.blogg.se/2010/june/den-fina-dagen.html

2010-09-14 @ 07:08:16
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Lollo

Älskar din blogg :)

2010-09-14 @ 09:30:15
URL: http://louisebergmansjambalaya.blogg.se/
Postat av: Mejram

Långsiktiga planer är bra.

2010-09-14 @ 10:01:03
Postat av: michalw

Väldigt bra inlägg, lite sånt jag funderat över med. Ett sätt jag tycker är vettigt att spara pengar på med är att sätta in pengar på typ ett Ica- eller Coop-kort(eller båda) och använda dem till att köpa mat. Det minskar med impulsköpen. Så gjorde jag när jag flyttade hemifrån och ska börja med igen har jag tänkt. Nackdelen är dock att alla butiker inte har bonuskort som man kan sätta in pengar på och att man måste hålla sig till huvudsakligen en butik..

2010-09-14 @ 15:41:21
URL: http://michalw.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej Elina!

Vilka superbra tips!

Att äta mer vegetariskt är mitt bästa tips, och att göra som du: dryga ut med massa, goda, billiga grejer. Att koka egna bönor är också en hit, ett halvt kilo kikärter blir ju 1,5 kilo när det är kokt. 1,5 kg superprotein för ca 15 spänn är inte dyrt =)

Kram Hanna

Postat av: Helena

Jättebra tips elina! Nu kostar ju rotfrukterna bara 3 kr/kg här så det tänker jag äta mycket! kram!

2010-09-14 @ 19:46:01
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Anna

Förutom de du föreslagot så:



*Ägg! Ett superlivsmedel som är billigt 6 bra & går att använda till mycket, koka, steka, omelett i salladen, på mackan osv.



*Blodpudding, gott, billigt &snabbt + bra med järn:)



2010-09-14 @ 22:32:22
Postat av: kökschefen.e/Lars

Det finns ju många sätt att leva på billig mat.

1. Rotfrukter är i regel billiga och det kan man laga mycket gott med.

2. Var inte hungrig när du handlar, då slinker det ena och andra med.

3. Handla en gång i veckan.

4. Gör en laga-mat-lista för veckan innan du handlar och skriv upp allt du ska köpa.

5. Som sagt tidigare, laga dina egna matlådor istället för att gå ut och äta lunch.

2010-09-15 @ 15:53:33
URL: http://kökschefen.se/
Postat av: Julia

Är likadan - har också bönor i ALLT! Vita bönor + kidneybönor i tacofärsen ger dubbelt så mycket mat + massa extra fibrer. Plus att tacokryddade bönor är jättegott. Ett annat tips är att köpa kummin och göra sina egna tex-mex kryddmixer. Blir bra mkt billigare än att köpa santa-marias för 14 kr/påse. :)

2010-09-19 @ 20:59:23
URL: http://juliaelhag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback