Uppdrag: Frukost!

När jag skrev det här så fick jag en idé... Under en vecka ska jag prova att äta helt olika frukostar varje dag! Helt enkelt för att det kan vara kul med lite variation och för att se om man kan hitta nån ny frukostfavorit! Det kan också vara lite intressant att se om man trivs med att äta olika frukostar varje dag, eller om det mest blir jobbigt.

Jag kommer antagligen börja med detta lilla experiment på måndag nästa vecka! Om ni har något förslag på en frukost som kan vara kul att prova så får ni jättegärna skriva det i kommentarerna, så kanske jag testar den! Jag kommer publicera alla frukostar här i bloggen och skriva lite om dem.  Så kom gärna med tips! :D



Kommentarer
Postat av: BENITA

Rolig utmaning! Testa lättyoghurt, 1 ägg, 1 knäckebröd m. keso och pålägg och någon frukt till det.



(OCH KAFFE!) :D

Postat av: Helena

Vilken rolig ide! Du kan väl testa en riktigt brittisk frukost! :P Eller en spansk (friterad deg doppad i choklad) eller Jakubs frukost: 3 bitar sockerkaka. Haha.

2010-11-29 @ 21:30:33
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Sara

Ett tips för att piffa upp en annars kanske lite uttjatad frukost, ha i ett rått ägg i gröten! Själv kör jag på 1/2 dl rågflingor, 1/2 dl havregryn och 2 dl vatten. Kokar gröten på spisen precis som vanligt och nr den är klar knäcker man bara i ägget, rör runt en liten stund på plattan och sen klart. Gröten blir mycket krämigare och godare! Servera med hallon, mjölk, gojibär ovh valnötter. Plus en macka med skinka och paprika. Mums!

2010-11-29 @ 22:13:16
Postat av: Sofie

Testaaaaaaa.... RISgrynsgröt med jordnötssmör och dadlar. Mmmm, med en smoothie vid sidan om och JAG är lycklig. Är du? ;)

2010-11-29 @ 22:40:14
URL: http://myntsamlaren.blogg.se/
Postat av: Ida

Filmjölk med brutet knäckebröd (gärna falu rågrut - så brytvänligt!) i :)

2010-11-30 @ 03:24:17
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Malin

Rolig sak att testa!! haha bra frukosten den där med friterad deg :P jag har alltid ätit gröt själv men vill förnya mig lite och nyttigare... kör på ägg vita (köpt i förpackinig) mixad med torr keso ... kör det i mircon ca 2 min. Därefter tillsätter jag typ tomat och skinka och rör om så det bli typ som en ägg röra!! Peppar är gott att ha till för att få lite krydda på det .. Jag tycker det är gott ialf :)

2010-11-30 @ 07:03:21
URL: http://malincarlssoon.blogg.se/
Postat av: L-G

Kloka beslut.

2010-11-30 @ 08:25:56
Postat av: Amanda

Dinkel mannagrynsgröt med russin och mandlar i! och en apelsin/ klementin till :) mycket gott!

2010-11-30 @ 08:48:58
Postat av: Malin

Lånade en bild från dig & hoppas att det är okej - jag kunde helt enkelt inte låta bli, haha ! Självklart skrev jag dock ditt namn & länkade till din sida :)



Kram på dig !

2010-11-30 @ 10:42:36
URL: http://mist.blogg.se/
Postat av: YASSE!

äggröra? eller en omelette kanske? :)



kram!

2010-11-30 @ 16:55:46
Postat av: Rebecca

Jag tycket det låter som en toppenidé. Är inte alls ett fan av frukost då jag inte tycker att det man brukar äta till frukost är speciellt gott.

Mitt tips är att du testa "bovetegröt". Smidig att göra kvällen innan och ställa i kylskåpet om det är ont om tid på morgonen. Koka bovete efter hur det står på förpackningen, låt svalna, bland ca 1 dl bovete med 2 dl vaniljyoghurt och låt stå över natten i kylskåp. Toppa med tinade frysta hallon.

Hur gott som helst, säger till och med jag som inte gillar frukost ;)

2010-11-30 @ 19:02:48
URL: http://matochlivet.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Varför inte göra fattiga riddare lite nyttigare och med lite nyttigare tillbehör? :)

2010-11-30 @ 20:35:25
Postat av: michalw

Har nog inga tips själv, äter gröt ibland och har kört med egengjord havredryck med. Men jag ser fram emot frukostarna du kommer testa, speciellt om det är riktigt snabb- och enkelgjorda :)

2010-11-30 @ 21:21:21
URL: http://michalw.blogg.se/
Postat av: emma

amerikanska pannkakor med turkisk yoghurt, frukt, honung och valnötter

2010-11-30 @ 21:38:46
Postat av: johanna

Rostat bröd med avokado, stekt halloumiost och cayennepeppar, salt och svartpeppar. Det är det bästa som finns. Nu blev jag hungrig :(

2010-12-01 @ 14:32:57
URL: http://underbartfantastiskt.blogspot.com/
Postat av: Olga

Egg in a basket! Jag fick iden när jag tittade på V for vendetta, V lagar nämligen det till frukost. Jag brukar överraska med detta när jag har gäster hemma.

Värm upp en stekpanna med lite smör/olja i, gör hål i en grov brödskiva som är lagom stort för ett ägg. Lägg i brödskivan och kläck ägget i. Salt+peppar. Stek på båda sidor på ganska låg värme tills ägget är klart.

Gjorde samma sak med paprika en gång. Två ringar paprika med en skiva tomat/squash i så kläckte jag ett ägg i varje och strödde på färsk basilika och salt. Annars mixar jag bara frusna bär med lite vaniljsocker och lättmjölk och gör sorbe-glass. Toast med makrill och tomatsås i är också gott, men kanske mer utav kvällsmat/mellanmål. När jag äter macka blir det alltid hemmalagat bröd med mini-keso, alfa alfa groddar och antingen tomat och örtsalt eller kiwi på. Kokta ägg. Fruktsallader med hackade mandlar. Åh. Brukar ligga och fundera när magen kurrar på kvällen. Frukost är det bästa som finns.

2010-12-01 @ 19:44:22
Postat av: Malin

Sahar ars ar ju risgrynsgrot mysigt, och filmjolk med krossade pepparkakor. Amerikanska pannkakor med graddfil och hallon. Aggrora med rokt lax, eller rostad bagel med philadephia och rokt lax. Smorgas med philadelphia, skinka och tomat ar ocksa gott. Appelskivor med riven mandelmassa och kanel. Vindruvor och vaniljyoghurt. Eller sa kan man bre ketchup pa brodskivor och sedan steka dem i krossade agg.

2010-12-01 @ 23:54:24
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Malin

ohh och haller med johanna, halloumiost ar supergott!

2010-12-01 @ 23:55:38
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Malin

PLUS att jag glomde en annan av mina absoluta favoriter, rostat brod med smalt cheddar och marmite! En annan ar rostat brod med smor och lemon curd.

2010-12-01 @ 23:56:21
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Johanna

Smootie och smörgås.

Eller tomtegröt med kanel och socker.

Eller Te och rostade mackor.

2010-12-02 @ 18:04:57
Postat av: jjuliaoe

Bra idé! En hederlig havregrynsgröt med krossade linfrön, solrosfrön och till det en fruktsallad gjord på mango, ananas, äpple eller helt enkelt de frukter man tycker mest om själv :)

2010-12-02 @ 18:10:38
URL: http://jjuliaoe.blogg.se/
Postat av: ninni

1. Ultimat grötblandning (hirsflingor, vetekli, dinkelflingor, loppfrö, linfrö) kokas med pepparkakskryddor (kanel, ingefära, nejlika, kryddpeppar, kardemumma, salt) och ett rivet äpple. Sedan äter man med lite nyponsoppa som hälls på och en klick créme fraiche.



2. Hembakat surdegsbröd med smör/färskost, kallrökt lax och mangoskivor.



3. Smoothie med hallon, mango, honung och kanel/vanilj och lite hackade nötter på.

2010-12-02 @ 19:45:34
Postat av: Martin

Åh, vilken kul idé! Testa hemlagad risgrynsgröt såhär i juletider. Jag har hittat en fint recept som bara kräver 2 msk socker till åtta portioner, då brukar jag inte heller behöva tillsätta mer när jag äter!

2010-12-02 @ 20:10:43
URL: http://mittimittkaos.blogg.se/
Postat av: sara

jag äter nästan alltid äggröra gjord på 2 ägg, lite riven ost, salt, vitlökssalt. o ibland lithells korv till:)

2010-12-03 @ 07:58:30
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: M

Smoothie gjord på naturell jogurt, frukt och linfrökross+solrosfrön är en stor favorit här! Gröt kan man ju också variera i all evighet. Gjorde själv en blanding på havre och mannagryn + att jag hade i lite äppelmos och russin. Gott!

2010-12-03 @ 10:17:15
URL: http://traningpag.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilken rolig grej! :) Jag borde variera mig mer...

2010-12-04 @ 10:45:12
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Lena

När kommer resultatet upp? :)

2010-12-07 @ 17:48:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback