Två mässor på en dag




Igår var jag på mässan Det Goda Köket på Stockholmsmässan i Älvsjö. Jag tyckte att det var en bra mässa som det uppenbarligen låg väldigt mycket arbete bakom. Intressanta seminarier, kända personer inom "matvärlden" som var där och lagade mat och pratade, väldigt många utställare, mycket provsmakning osv. Så det var riktigt kul! Det som jag personligen blev besviken på (men som säkert många andra tyckte var positivt) var att mässan var väldigt inriktad på "fin" mat, något som jag inte hade förväntat mig. Det var till exempel mycket dyra ostar, exklusiva oljor och charkprodukter, väldigt många vinmontrar och tyvärr nästan ingen "vanlig" mat. Det var lite trist tyckte jag.

Jag passade också på att gå på hälsomässan Allt För Hälsan som också går på Stockholmsmässan i helgen. Den var också väldigt fin och välarbetad. Många utställare och nya, intressanta produkter att ta del av. Jag tyckte det var mycket fokus på "superdrycker", typ juice av vetegräs, aloe vera-drycker och sånt. Kul att provsmaka, men inget som jag ville köpa. Det var många utställare som gav besökarna massage och andra typer av behandlingar, vilket var kul!

Var någon av er på på Stockholmsmässan i helgen? Vad tyckte ni?


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag var på Best of the Best igår! Snabbt lite in på allt för hälsan! men Best of the best var sjukt kul=)

2010-11-14 @ 10:01:26
URL: http://psajk0.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Vi var där i fredags, gick på både Det goda köket och Allt för hälsan. Det goda köket var toppen tyckte jag, förstår lite med vad du menar att det inte var så mycket vanlig mat men då jag tidigare varit inom restaurangbranschen och jobbat som kock så tyckte jag att detta var perfekt och alldeles lagom. Allt för hälsan var rätt dålig tyckte jag, vi gick där en dryg halvtimma och kände sen att nej, det ger ingenting för man har alldeles för bra koll på både mat och tränning för att gå på det mesta där.

2010-11-14 @ 10:41:04
URL: http://matochlivet.blogg.se/
Postat av: anna

Hejsan!!



jag har precis börjat blogga. Jag följer gärna din blogg, jag kan behövar tips från en dietist. Är det ok?

2010-11-14 @ 18:41:14
URL: http://ulrikamamma.blogg.se/?tmp=13200008
Postat av: Britta Bloggar

Jag var på goda köketmässan men tyckte att det var väl mycket vin, det var ju nästan ingen mat!

2010-11-14 @ 22:41:13
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Linda

Jag var också på båda mässorna. Allt för hälsan tyckte jag var bra och det var skönare att gå där eftersom det var mindre folk. Egentligen var jag mest intresserad av det goda köket men blev otroligt besviken. Jag tyckte att fokuset låg på vin och inte på mat. Hade gärna sett mer provsmakningar av mat men också mer utställning av köksredskap. Men jag hade en underbar dag i Stockholm och jag ångrar inte att jag gick på någon av mässorna. =) Kom hem med en signerad kokbok av Monika Ahlberg.

2010-11-15 @ 10:11:31
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: SUsanna

Var också på bägge.



Matmässan:

PLUS - kul med många mindre producenter! Härligt att provsmaka!

MINUS - för mkt vin & oljor och "prenumerera på mat/matkasse". Vore kul med fler utställare med fisk- och fågel. Kändes som om det var väldigt mycket chark & färdigsåser....



Hälsomässan:

PLUS - kul med träningsuppvisningar på scenen. Bra priser på varorna! Blev sugen att åka på träningsresa.

MINUS - väldigt mkt pseudovetenskap såsom frekvensmaskiner, magiska armband osv. Finns inga krav på validering???

2010-11-15 @ 11:48:46
Postat av: Helena

Lite tråkigt med bara dyr mat, känns ju inte som att det riktar sig till alla då.



Jag var också på mässa i helgen, men av ett annat slag... haha.... det får jag berätta om på fredag..!!

2010-11-15 @ 13:46:38
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Visan

Jag ville vara där... :(

2010-11-17 @ 08:23:24
URL: http://visansgoda.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag var också på båda mässorna! Det var roligt (och gott) att få prova på matvaror som man aldrig hade kommit i kontakt med annars. Att gå runt en hel fredag och dricka champagne och äta goda ostar är ju aldrig fel liksom. Dessutom var det ju ett utmärkt tillfälle att köpa presenter!



Jag var dock förvånad över hur många vinmontrar det fanns. Vin är trevligt men tog över lite för mycket på mässan, tycker jag.



Hälsomässan gjorde mig tyvärr lite besviken. Det verkade mest handla om kosttillskott och massagestolar, jag hade velat se lite mer hälsokost bestående av "riktig" mat. Men det var en mycket trevlig fredag!

2010-11-18 @ 08:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback