Hur höga poäng krävs för att bli dietist?

Hej allesammans! Jag tycker det är jättekul att jag får så många frågor av er som läser. Jag ska försöka bli lite bättre på att svara på dom! Den vanligaste frågan jag får är hur höga poäng man måste ha för att komma in på dietistprogrammet. Tyvärr har jag inte så bra koll på det. Dels för att det är 3 år sen som jag själv sökte och dels för att poängsystemet har gjorts om. Men på vhs (Verket för högskoleservice) kan man titta på statistiken över de antagna tidigare år. Det ger en bra hint om hur höga poäng som krävs. Glöm inte att man också kan komma in med hjälp av hägskoleprovet!

Flera frågar också om det är en svår utbildning och om det är stressigt och mycket att göra. Det är jättesvårt att svara på eftersom man inte har så mycket att jämföra med. Men generellt upplever jag inte att den är speciellt svår. De allra flesta tror jag skulle klara av att ta sig igenom dietistutbildningen. Ibland är det mycket att göra, men det är det ju på de flesta universitetsutblidningar.

Det är i alla fall en väldigt rolig utbildning och det är kul att så många verkar vilja läsa den! :)


Kommentarer
Postat av: Emma

Hej! Vilken spännande blogg!



Tidigare var jag 100% säker på att det var just Dietist jag skulle bli. Nu har jag dock ändrat mig och vill bli barnmorska istället ;-) Så det blir sjuksköterskeprogrammet nästa år istället :)



Är i vilket fall som helst väldigt intresserad av mat och att äta nyttigt (som dock inte resten av familjen är) så kul med bra inspiration från denna blogg!

2010-11-10 @ 22:17:13
URL: http://emmawelin.blogg.se/
Postat av: Kalle

Hej!



Jag skulle gärna vilja ha din mailadress för att ställa en fråga som jag intevill skriva här i kommentarsfältet.



vänligen,



Kalle

2010-11-11 @ 10:34:11
Postat av: clara

Undrar om du har någe gott recept på någon enkel och snabb måltid, är ganska otålig och lat när det kommer till att laga mat... tyvärr... dock älskar jag mat och vill kunna laga en god måltid men som är enkel =)



skulle bli glad för förslag :D

2010-11-12 @ 20:46:35
URL: http://mittlivsomjonsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej!

Vet du om det finns nån dietistutbildning på distans?

Jag är helt kass på att ta tag i detta... Och nu liksom snubblade jag bara in här...=)

2010-11-14 @ 23:35:46
URL: http://virrevarr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback