Tankar och funderingar

I förmiddags fick jag en kommentar angående att jag ibland skriver ut hur mycket kalorier en maträtt innehåller. Jag tänkte att det kan vara intressant för flera att läsa frågan, och mitt svar. 

Från signaturen hej: "Jag har anorexi, men är på väg att bli frisk, och du har på sätt och vis varit min förebild när det kommer till mat. Jag tänker att det är sådär jag vill äta sen när jag mår bättre, alltså nyttigt, varierat och inte fokuserat på kalorier. Skillnaden mellan friska människor och oss med ätstörningar är den att vi i princip skiter i huruvida maten är nyttig eller inte, det enda som spelar roll är kaloriinnehållet. Alltså hellre en vit macka med mindre kalorier, än en mörkt där frön och kanske nötter kan dra upp kalorimängden. Det handlar om ett kontrollbehov som är helt enormt, där sjukdomen får en att tappa begreppet om vad som egentligen är viktigt. Det enda jag tycker borde vara viktigt är att du här satt ihop en fantastisk måltid där alla komponenter faktiskt är nyttiga, de gör oss gott. Morötter, rödlök, avokado, broccoli...räcker inte det? Jag kan tänka mig att det är många som ber dig näringsberäkna måltiderna, men jag hoppas att du kan tänka om. Slå ett slag för nyttig mat, utan att bidra till ett samhälle där hälsa kommer i skymundan för fanatisk kalorijakt och ouppnåeliga midjemått. Jag tycker för övrigt att du verkar jätterar och superduktig, hoppas verkligen på att kunna fortsätta läsa din blogg. Var en förebild!"

Mitt svar: Tack för din kommentar! Det betyder jättemycket för mig att få din syn på det hela. Ätstörningar är ju något väldigt komplext och svårt att verkligen förstå om man inte själv ha varit eller är drabbat, så för mig som bloggar om mat och som snart är färdigutbildad dietist är det bra att få läsa om vad människor med ätstörningar tycker och tänker ibland. Jag förstår absolut att du inte tycker att det är så bra att jag ibland skriver om kaloriinnehållet i maten och jag håller med dig om att man borde fokusera på matglädje och god mat istället för på hur mycket kalorier, mineraler etc som maten består av. Om man äter en varierad kost så får man ju faktiskt med största sannolikhet ändå i sig det man behöver. Detta skrev jag för några veckor sen i ett inlägg:

"Jag får ganska ofta frågan av läsare om jag inte kan skriva hur mycket kalorier recepten i min blogg innehåller. Generellt är jag lite skeptisk mot det, eftersom jag tycker att mat ska vara just mat och inte siffror. Man kan lätt stirra sig blind på siffrorna och bli lite "fixerad". Därför kommer jag inte att publicera näringsberäkningar speciellt ofta, men eftersom många efterfrågar detta så kommer jag göra det ibland!"

Jag har i princip alltid tyckt att det är viktigt att mat får vara mat och inte siffror. Jag har dock tänkt att det ibland kan vara okej att publicera en näringsberäkning på ett recept, för skojs skull. Jag tycker själv att det är väldigt intressant att ta reda på vad maten egentligen innehåller, vilket är förståeligt eftersom jag har valt att plugga till dietist. Men kanske ska jag låta det stanna vid mina studier och mitt privata intresse, istället för att publicera det för flera hundra okända människor som jag inte vet något om och som har väldigt olika syn på mat... 
Kanske borde jag sluta helt med att skriva ut hur mycket kalorier etc som maten innehåller. Det kanske gör mer skada än nytta...

Jag är glad för din kommentar eftersom den fick mig att börja fundera lite över detta. Det kan hända att jag någon gång ibland kommer att publicera en näringsberäkning, när det av någon anledning känns lite extra intressant. Men i framtiden kommer jag vara lite mer uppmärksam på att det faktiskt inte är helt probemfritt och fundera lite extra innan jag eventuellt publicerar en näringsberäkning. Tack för dina synpunkter! Hör gärna av dig igen om du vill diskutera något eller har någon synpunkt eller så!

Vad tycker och tänker ni andra som läser bloggen? Bör man som matbloggare skriva om kaloriinnehåll i mat, eller gör det kanske mer skada än nytta? Lämna gärna en kommentar här eller maila mig på [email protected]


Kommentarer
Postat av: Sandra

Personligen läser jag aldrig kaloriinnehållet i recept, varken i bloggar eller tidningar och böcker. Eventuellt att jag kollar hur stor del kolhydrater,fett och protein det är i. Också kul att läsa hur mycket av olika vitaminer och mineraler en måltid innehåller. Men kalorier struntar jag blankt i. Tycker inte det är någonting man behöver tänka på om man inte behöver gå upp eller ner i vikt, och även då är det tråkigt att stirra sig blind på kalorier. Kanske det beror på att jag haft ätstörningar att jag tycker kalorier är tråkigt och skapar en onödig hets hos folk.

2010-01-26 @ 23:47:08
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Angelica

Har läst din blogg jättelänge och alltid blivit jätteinspirerad! Du fokuserar på näring och variation, vad som är nyttigt helt enkelt! Det gör att man tar dina blogg och dina tips seriöst, plus att du visar att det är OKEJ att äta efterrätt och godsaker ibland, som när du visar recept på paj eller pannkakor eller chokladkaka, så hela din idé kring denna blogg verkar så genomtänkt och sund! Och just därför tycker jag att du ska strunta i att skriva om näringsinnehåll. Det kan man ta reda på själv om det är så superviktigt. Detta är nog den enda blogg som inte ger en stress eller press, utan bara inspiration, så låt den vara det! För du gör ett mycket bra jobb! Fortsätt! Och lycka till med studierna!

2010-01-27 @ 03:26:51
Postat av: Angelica

En sak förresten!

Du får gärna fortsätta skriva om vissa ingredienser, typ vad en banan innehåller och vad det är bra för, men inga siffror eller sådär.

Ville bara precisera mig.

2010-01-27 @ 03:29:51
Postat av: Keron

det som jag tycker har varit mest intressant med dina beräkningar är andel protein, kolhydrater och fett. hur mycket kalorier det blir bryr jag mig inte om.

2010-01-27 @ 07:19:35
URL: http://keron.blogg.se/
Postat av: Drusko

Intressanta texter!

2010-01-27 @ 08:08:33
Postat av: Maria Liljeqvist

Jag tycker definitivt att kalori-innehåll är överflödig information. Huvudsaken är att man mår bra och trivs med sig själv, och framförallt uppskattar maten! Däremot tycker jag väldigt mycket om då du preciserar hur mycket av dagsbehovet som återfinns i en måltid när det kommer till vitaminer och mineraler, för det är det som jag personligen tycker är svårt att få grepp om!



Du har förresten en jättebra blogg!

2010-01-27 @ 09:31:19
URL: http://www.mariahpizzapiraya.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jag kände precis samma sak som signaturen. Jag vill inte läsa om hur mycket varje måltid innehåller kalorimässigt. Gillar din blogg väldigt mycket annars! Kram

2010-01-27 @ 10:31:46
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag gillar att du skriver om kalorier och vad maten innehåller då jag faktiskt håller på att gå ner i vikt från övervikt. Jag är med i viktklubb och tycker att det är kul att prova nått som du har gjort och på så vis slipper jag lägga ner 30 minuter på deras hemsida då jag letar igenom hur mycket innehöll det och det. Jag får äta ca 1600 kalorier per dag och tycker det är hälrigt att jag ibland kan gå in här och se resultatet direkt.



jag älskar denna blogg och den har gjort så att jag har börjat levt hälsosammare och även gått ner i vikt.



Det är alltid nån som tar upp om aneroxi. Som när jag arbetade på ett jobb då dom gav oss vågar i julklapp. Då av 10 000 anställda så var den en med aneroxi och företaget fick massa skit då dom inte tänkte på " att det finns faktiskt folk som mådde dåligt över detta".



Love your blogg btw

2010-01-27 @ 12:15:10
URL: http://http:\\Irlandcalling.blogg.se
Postat av: anna

håller med signaturen, det blir fel fokus. mat ska inte vara siffror, utan njutning som gör oss gott.

bästa bloggen!

2010-01-27 @ 12:49:08
Postat av: Ebba

Personligen så tycker jag att det är intressant att veta kaloriinnehållet och andel fett, kolhydrater och protein i recept. Så jag tycker att du kan fortsätta med det. ;D



Räknar inte kalorier, men har gjort, och tycker att det är kul att veta på ett ungefär vad jag får i mig. Sedan behöver väl inget gå till överdrift.. Men dom som inte vill veta kaloriinnehållet behöver ju inte läsa, du kanske kan ha det i vit text så att det bara syns om man markerar texten?!

2010-01-27 @ 13:41:39
URL: http://ebbastraningsblogg.blogspot.com
Postat av: Gabriella

Jag måste börja med att berömma dig för din fina och mycket inspirerande blogg. Jag kämpar också för att bli fri från min anorexi och tycker att din sunda inställning till mat är väldigt motiverande i min kamp. Dock håller jag med om att kalorimängd är onödigt att nämna i samband med mat och recept, då mat ska vara njutfullt. Mat ska förse kroppen med nyttigheter och bränsle för att vi ska orka och för att vi ska njuta och må bra. Detta tycker jag att du är bra på att fokusera på och därför blir det onödigt med alla siffror som så lätt spökar till det för människor. Tack för en superbra blogg!

2010-01-27 @ 14:54:34
Postat av: Maria

Kunde inte sagt det bättre än Angelica.

2010-01-27 @ 15:36:12
Postat av: Ebba

Allas ätstörningar är olika... När jag var sjuk i anorexi hade jag ALDRIG ätit en skiva vitt bröd, utan valde hellre en mörk med fler kalorier. För näring och hur kroppen regerar på vad man stoppar i sig är mer komplext än BARA kalorier.



Även om man inte bantar är det ju bra att ha ett "hum" om hur många kalorier maten innehåller. Många vuxna äter väldigt nyttigt och tränar - men är ändå lite runda och missnöjda med sin kropp. För de tror att så länge maten man äter är nyttig så gör det inget om man äter 2 portioner, de tror tex att lightprodukterna de har i maten sänker kalori innehållet supermycket jämfört med vad orginalfett-produkten skulle göra.



Nu finns det mer light produkter än förr, fler dieter. Men folk är fortfarande överviktiga...



Äta nyttigt och hälosamt, unna sig gott och onyttigt på tex lördagen, träna och vardagsmotionera regelbundet - och ha en grundläggande översiktkunskap om hälsa tror jag är det bästa! Balans - inte för lite, inte för mycket så att det blir en besatthet! :)

2010-01-31 @ 19:32:50
Postat av: Tove

Jag har en lätt ätstörning, dock är det som med alla ätstörningar - lätta eller grava; SJUKT jobbigt. Kaloriräknande är något jag tyvärr ägnar mig åt åtskilliga minuter varje dag. Jag tycker det räcker, på din blogg vill jag bara läsa och inspireras :D

2010-10-30 @ 23:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback